[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Disciplinens formål er at give den studerende en introduktion til kvantitativ og kvalitativ sociologisk metode samt praktisk erfaring i at udføre en mindre sociologisk undersøgelse. Metodeøvelsen er et intensivt forløb, hvori væsentlige aspekter ved en sociologisk undersøgelse, som formulering af problemstilling, undersøgelsesspørgsmål, metodevalg, dataindsamling, analyse og præsentation af resultater bliver introduceret og belyst gennem litteratur, oplæg og praktiske øvelser.
Under forløbet arbejder den studerende selvstændigt eller i grupper med formulering af et eget øvelsesprojekt, som de i forløbets sidste periode skal gennemføre.
De studerende opnår kendskab til kvantitative metoder til indsamling, bearbejdning og analyse af kvantitative data, herunder spørgeskema- konstruktion, sampling, operationalisering, statistiske analyser og tests.
De studerende opnår kendskab til og færdighed i anvendelsen af kvalitative metoder herunder deltagerobservation og interviews.
Desuden opnår den studerende kendskab til etiske problemstillinger forbundet med datagenereringen og tilegner sig forståelse for de særlige metodiske problemstillinger i anvendelsen af kvalitative og kvantitative metoder.
Kvantitative metoder: Joshua Charles Skewes
Kvalitative metoder: Jens Seeberg, NN
En kombination af forelæsninger, holdundervisning og praktiske øvelser.
Eksamensform: Fri, skriftlig opgave
Omfang: Max. 10 sider pr. studerende
Underviserens godkendelse af øvelsens projektbeskrivelse er en
forudsætning for at kunne igangsætte den praktiske øvelse.
Projektbeskrivelsen skal vedlægges den endelige rapport.
Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 4/5 af
undervisningsforløbets øvelser er en forudsætning for at aflægge
eksamen.
Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerede, dog
således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og
konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det
skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte
deltagere er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 2 studerende.