[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
Formålet med disciplinen er at give den studerende nogle basale metodiske redskaber til analyse af litterære tekster, der præsenteres i deres teoretiske sammenhæng. På kurset introduceres til stil- og genrebegreber, billedsprog og tematiske, narratologiske og udsigelsesmæssige procedurer, som bringes i anvendelse over for udvalgte tekster. Der lægges vægt på at studere samspillet mellem tekstens formsprog og periodens kulturelle egenart. I løbet af semestret stilles et antal mindre opgaver, der tager sigte på at anvende de præsenterede begreber i praktisk tekstanalyse.
ingen
Lene Waagstein
Undervisningen foregår som forelæsninger, mundtlige oplæg og diskussioner samt kortere skriftlige opgaver
dansk eller spansk
Mieke Bal: Teoría de la narrativa
Ed. Cátedra, 1990
Lis Møller: Om litteraturanalyse
Systime 1995
Skriftlig synopsis med mundtligt forsvar. Prøven afvikles
sammen med prøven i Litteratur II.
Der gives to karakterer: en i Tekstanalyse II og en i Litteratur
II.
Nærmere bestemmelser:
Den studerende udarbejder på baggrund af en udleveret tekst på
maks. 5 sider en synopsis på dansk på maks. 5 sider med
anvendelse af en eller flere af fagets relevante metoder. Den
skriftlige synopsis lægges til grund for den mundtlige prøve i
Litteratur II.