Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Forskningsmetodologi - videnskabsteori ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: (se under Undervisnings- og arbejdsform)
  • Niveau: Suppleringsuddannelsen
  • Semester/kvarter:
  • Timer per uge: 5 timer per uge
  • Deltagerbegrænsning: Max 32 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17925

Formål

Formålet er at gennemgå forskningsprocessens forskellige trin som oplæg til de studerendes arbejde med projektprotokol. Der gives nogle redskaber til effektiv og rationel litteratursøgning samt en indføring til kritisk litteraturlæsning. De studerende bibringes desuden basal indsigt i filosofiske og videnskabsteoretisk opfattelser, der er af særlig betydning for sundhedsvidenskabelige problemstillinger. Formålet med dette er at give en introduktion til de vigtigste videnskabsteoretiske opfattelser (positivisme, Popper, hermeneutik, fænomenologi, kritisk teori, Kuhn, social konstruktivisme). Herigennem udredes træk ved forklarings- og teoribegrebet, induktiv og deduktiv metode, kausalitetsbegrebet, objektivitetsbegrebet samt det videnskabsteoretiske evidensbegreb. Endvidere indføres i evidensbaseringsdiskussionen samt kvalitativ-kvantitativ diskussionen.

 

Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet:

De studerende skal kunne karakterisere grundlæggende filosofiske begreber inden for området, såsom hypotese, teori, forklaring, forståelse, objektivitet, evidens og kvalitativ/kvantitativ metode.

Litteratursøgningskurset skal gøre de studerende i stand til at udføre kvalificerede søgninger i medicinske bibliografiske databaser og at vurdere de enkelte litteraturdatabaser imod hinanden. Desuden skal de kunne bruge et referencehåndteringsprogram.

Modulet afsluttes med, at de studerende i akademisk sprog skriver en projektprotokol, med: Indledning, problemformulering, et materiale- og metodeafsnit med beskrivelse af studiepopulation, hvilke data og datakilder, der skal anvendes, samt overvejelser over hvilke statistiske analyser, der kan foretages.

  

 

 

Indhold

Modulet forskningsmetodologi består af tre delkurser og følgende undervisningsemner:

 

1) Indføring i EDB og litteratursøgning

Universitetets it-netværk

AULA e-learning

Indføring i Excel

Reference Manager

Søgning i medicinske databaser: Pub Med/Medline, Cochrane Library, Cinahl m.fl

Søgeprotokollen

 

2) Videnskabsteori

Hvad er videnskabsteori?

Positivisme

Hermeneutik

Fænomenologi

Kritisk teori

Kuhns videnskabsteori

Social konstruktivisme

Evidensbegrebet og praktisk evidensbasering

 

3) Forskningsprocessen og projektprotokol

Forskningsprocessen

Kritisk læsning af videnskabelig litteratur

Projektprotokollens opbygning

Årsagsbegrebet: Hills kriterier

Materiale og metode: styrkeberegning

 

Faglige forudsætninger

Deltagelse i modul 2 (centrale videnskabelige discipliner) og

modul 3 ( kliniske sundhedsfaglige problemstillinger).

Underviser

Lektor Torben Andresen, forskningsbibliotekar Inger Vibeke Nielsen, professor Svend Sabroe

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger

Individuel vejledning

Gruppearbejde

Øvelser ved PC

Dansk

Litteratur

Videnskabsteori:

 

Gilje G. Grimen H. Samfundsvidenskabernes forudsætninger. Indføring i samfundsvidenskabernes videnskabsfilosofi. København: Gyldendal; 2002.

 

Andreasen Torben E. (2006b): Fænomenologi og videnskab. Del II: Gives der "fæmenologisk videnskab?" (Tidsskrift for sygeplejeforskning, 22. årgang, nr. 3, s. 17-24).

 

Andreasen Torben E. (2007a): Hvad er god videnskabelig fremgangsmåde - hvis sandheden skal frem? Del I: Forholdet imellem det "kvantitative" og det "kvalitative" (Tidsskrift for sygeplejeforskning, 23. årgang, nr. 2, s. 11-21).  

 

Andreasen Torben E. (2700b): Hvad er god videnskabelig fremgangsmåde - hvis sandheden skal frem? Del II: Kontrollerede fremgangsmåder. (Tidsskrift for sygeplejeforskning, 23. årgang, nr. 3, s. 10-31).  

 

Andreasen Torben E. (2008a): Videnskabens sande karakter: Sandhedens nødvendighed.. (Tidsskrift for sygeplejeforskning, 24. årgang, nr. 1, s. 30-35.)

 

Andreasen Torben E. (2008b): Interwievet som videnskabelig erkendeform. (Tidsskrift for sygeplejeforskning 24. årgang, nr. 2, s. 3-12.)

 

Litteratursøgning:

Nielsen IV, Kristiansen HM, Sognstrup H. Kursus i Reference Manager (Version 10/11). Århus:Psykiatrisk forskningsbibliotek; 2007.

 

Nielsen IV, Kristiansen HM, Sognstrup H. Søgning i medicinske databaser. Århus: Psykiatrisk forskningsbibliotek; 2007.

 

Om forskningsprocessen og projektprotokol:

Jørgensen CK. Fra idé til projekt. Ugeskr Læger 1999;161:3817-9

 

Bakketeig LS. Magnus P. Hva er en forskningsprotokol og hvorfor er den nødvendig? Tidskr Nor Lægeforen 2002;122:2464-7.

 

Hill AB. The environment and Disease: Association or Causation? Proc R Soc Med 1965;58:295-300.

 

Greenberg RS et al. Interpretation of Epidemiological Literature In: Greenberg R, Daniels ST, Flanders WD, Eley JW, Boring JR: Medical epidemiology. New York: Lange Medical Books; 2001. Chapter 13.

 

Yderligere materiale udleveres i forbindelse med undervisningen

 

Statistikprogrammer og software.

I kurset vil Excel og RefMan blive introduceret ved hjælp af øvelser.

Som studerende ved universitetet har man adgang til en lang række medicinske litteraturdatabaser på Internettet, f. eks. Medline, Cochrane Library, Cinahl og Scopus. Disse databaser bliver introduceret

 

Supplerende ikke obligatorisk undervisningsmateriale

Kapitel 6: Forsøgsprotokollen I: Dirksen A. et al. Klinisk forskningsmetode. En grundbog. København: Munksgaard, 1996. s. 81-92  

 

Chapter 5:  The research plan In: Schmidt AS. et al. A Practical Guide to Medical Research. København: FADLs Forlag, 2003. p. 49-55

 

 

 

 

 

Studieordning og bedømmelse


Den sundhedsfaglige suppleringsuddannelse

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Se den skriftlige vejledning: Projektprotokol.

Der er mundtlig fremlæggelse og forsvar af en 6 sider skriftlig opgave, der er udarbejdet på et selvvalgt emne. Intern censur med gradueret bedømmelse efter 12- skalaen.  

Projektprotokollen afleveres ultimo maj, og eksaminationen finder sted i juni. Ved eksamen præsenteres hovedlinierne i protokollen, hvorefter der bliver eksamineret med udgangspunkt i både den mundtlige fremlæggelse og i den skriftlige protokol. Der er individuel bedømmelse, og hvis flere studerende har arbejdet sammen om projektet gælder ifølge eksamensbekendtgørelsen www.au.dk/da/regler/2006/bek231 særlige regler med hensyn til prøven.