Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

MTV-protokol ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidatuddannelsen.
  • Semester/kvarter: Andet semester.
  • Timer per uge: Ca. 60 timer fordelt på 15 uger = 5 timer / uge + 10 timers individuel projektvejledning pr. hold.
  • Deltagerbegrænsning: Max. 32 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 17919

Formål

At gøre de studerende bekendt med tankegangen i Medicinsk Teknologivurderingen (MTV) og at give en overordnet forståelse af MTV, så de i et projektarbejde selv nemmere kan gennemløbe alle trin i MTV-processen. I undervisningen præsenteres de studerende for principper bag økonomisk evaluering af sund­hed­s­v­æse­nets ydelser, og hvordan sundhedsøkonomiske evalueringer indgår som et element af medicinske teknologivurderinger. Det er intentionen, at de studerende skal få en god fornemmelse af de perspektiver og analysemetoder, som ligger til grund for mange sundhedsøkonomiske evalueringer. Med denne baggrund bør de studerende selv kunne identificere sundhedsøkonomiske problemstillinger og overveje relevante metoder for deres belysning. De studerende skal endvidere opnå en forståelse af organisationsteoretiske nøglebegreber og introduceres til de forskellige perspektiver på organisationer, der er repræsenteret i litteraturen således, at de studerende sættes i stand til at anvende begrebsforståelsen i organisationsanalysedelen af en Medicinsk Teknologivurdering.

Kompetencebeskrivelse af de færdigheder og den viden som ønskes tilegnet gennem modulet

De studerende skal kunne beskrive de metoder, som typisk anven­des ved udarbejdelse af MTV-rapporter. De skal kende sundhedsvæsenets organisering og herunder vilkårene for MTV-rapporters betydning i prioritering og beslutningstagning i et nationalt og internationalt perspektiv. Undervisningen skal give de studerede forudsætninger for at kunne afgrænse deres MTV-protokol og at strukturere udarbejdelsen af MTV-rapporten.

Undervisningen sigter på at give de studerende en basal viden og forståelse for omkostninger og sundhedsøkonomi. I relation til eget sundhedsfaglige område skal de studerende efter kurset være i stand til: at kunne læse og forstå sundhedsøkonomiske rapporter og artikler, at kunne indgå i en faglig diskussion omkring økonomiske problemstillinger og kunne deltage i tværfaglige forskningsprojekter som indeholder sundhedsøkonomisk evaluering.

De studerende skal opnå viden om den organisationsteoretiske udvikling og herigennem få indsigt i forskellige tilgange, der kan anvendes i praktisk arbejde med organisationsanalyse. De studerende skal dermed blive i stand til at beskrive og analysere de organisationsteoretiske problemstillinger i deres emneområde i en Medicinsk Teknologivurdering og sætte disse ind i en relevant organisationsteoretisk sammenhæng. Det forventes desuden, at de studerende via kendskab til organisationsteoretiske analyseredskaber opnår færdigheder i at pege på forslag til løsning af organisatoriske problemer, som findes inden for deres emneområder, eller som opstår i forbindelse med de ændringer, der udgør emneområdet i deres Medicinske Teknologivurdering.

Indhold

Modulet MTV består af tre delkurser og følgende undervisningsemner:

1) MTV-teori og metode

MTV-metoder

Paradigmer i MTV-feltet

MTV-rapporter formidling og implementering

Sundhedsvæsenets organisering - beslutningstagning

Tidlig varsling og prioritering i et nationalt og internationalt perspektiv

2) Sundhedsøkonomisk evaluering

Tema 1. Introduktion til sundhedsøkonomisk evaluering:

Økonomisk teorigrundlag og begreber

Økonomiske analyser som en del af MTV

Behov for prioritering og prioriteringsmodeller

Tema 2. Omkostningsforståelse:

Omkostningsteori

Fordelingsnøgler og full cost fordeling

Tema 3. Opgørelse af omkostninger (case-dag):

Metoder for opgørelse af omkostninger

Brug af modeller og følsomhedsanalyse

Diskontering, afskrivning og forrentning

Tema 4. Outcome og præferencevurdering (case-dag):

Typer af outcomemål

3) Organisation

Organisationsteoretiske nøglebegreber

Organisationsteoretiske analyseredskaber

Forskellige perspektiver på organisation

Sygehusorganisationen som case

MTV og organisation

Faglige forudsætninger

Kendskab til principper i videnskabsteori svarende til kurset på forskningsprocesmodulet på Suppleringsuddannelsens modul 1.

Underviser

Klinisk lektor Mette Kjølby, klinisk lektor Lars Ehlers, ekstern lektor Torsten Munch-Hansen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og gruppearbejde

Danish.

Litteratur

Medicinsk Teknologivurdering: Hvorfor? Hvad? Hvornår? Hvordan? København: CEMTV; 2000. http://www.cemtv.dk/publikationer/docs/MTV-hvorfor/index.html

Kristensen FB, Hørder M, Poulsen PB. Metodehåndbog for Medicinsk Teknologivurdering. København: CEMTV; 2001.

http://www.cemtv.dk/publikationer/docs/Metodehaandbog/Metodehaandbog-1.udg-2001.pdf

Alban A et al. Sundhedsøkonomi - Principper og perspektiver. København: DSI; 1999.

Sundhedsstyrelsen. Metodehåndbog for Medicinsk Teknologivurdering. København: Sundhedsstyrelsen; 2002.

Bakka, FJ, Fivelsdal E. Organisationsteori, struktur, kultur, processer (4, udg.). København: Handelshøjskolens Forlag; 2004.

Borum F. Inerti og forandringsmuligheder i sygehusfeltet. Købvenhavn: Munksgaard; 1997.

Hildebrandt S, Schultz M (red.). Fokus på sygehusledelse s. 263 282. København: Munksgaard; 1997.

Jørgensen TB, Melander P (red.). Livet i offentlige organisationer. København: Jurist- og Økonomforbundets Forlag; 1999.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i sundhedsfag

  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Sammen med MTV-protokollen skal de studerende aflevere en undervisningsportfolio, begge dele skal godkendes af hovedvejlederen.