[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal tilegne sig viden til at kunne vurdere og diskutere teoretiske og praktiske problemstillinger inden for rehabiliteringsfeltet. De studerende skal kunne forklare og diskutere rehabilitering, dels som et professionelt tværfagligt interventionsområde, og dels som borgerens individuelle proces i forbindelse med nedsat funktionsevne.
De studerende skal opnå viden om og forståelse af funktionsevnebegreber med særlig vægt på den Internationale klassifikation af funktionsevne (ICF) som teoretisk begrebsramme for menneskers funktionsevne, og som ramme for organisering af rehabiliteringspraksis. De studerende skal opnå forståelse for og kunne diskutere teorier om funktionsevne og rehabilitering i praksis.
De studerende skal opnå indsigt i og forståelse for , hvordan rehabilitering kan ses som et middel til at opnå bedre muligheder for aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. Med udgangspunkt i den viden som de studerende tilegner sig i undervisningen og fra egen praksis, skal de studerende opnå indsigt i og diskutere interessemodsætninger og dilemmaer mellem borgerne og professionelle, dilemmaer og forudsætninger i organisationer for at kunne udføre rehabilitering og opnå indsigt i og diskutere lovgivning og andre rammebetingelsers muligheder og begrænsninger i forhold til at organisere praksis.
De studerende opnår en grundlæggende viden, således at de kan indgå i planlægning af rehabilitering i organisationer.
Rehabilitering historisk til i dag.
Multidiciplinær indsats - RCT-lænderyg.
Anvendelse af registre.
Centrale begreber og definitioner herunder sygdomsbegreber.
KOL-rehabilitering.
Hvem har glæde af rehabiliteringstitag - selektion.
Målet med og målgrupper for rehabilitering.
Kronikerprogram.
Implemteringsproces.
Kompetencer i rehabilitering.
KOSAK.
Indsats og evaluering.
Behovsvurdering.
Ph.d. titel ?
Validering af målemetoder.
Vurdering og klassifikation af funktionsevne.
Core-set til torturofre.
Teiori om udvikling af core set.
Brugerinddragelse.
Opgavefordeling og lovgivning.
Forskningsprojekt?
Teori om målemetoder
Ingen
Klinisk lektor Claus Vinther Nielsen og gæsteundervisere
Forelæsning
Holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende
Gruppearbejde
Dagens lektionstema fra kl. 9-12.00.
Med udgangspunkt i et konkret eksempel på rehabiliteringsforskning - fokuseres på et teoretisk eller metodisk problem fra kl. 12.45-14.15.
Dansk
Nielsen CV. Rehabilitering for sundhedsprofessionelle. København: GAD's forlag, 2008.
Johansen JS, Rahbek J, Møller K, Jensen L. Rehabilitering i Danmark - Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet. Århus: Rehabiliteringsforum Danmark og Marselisborgcentret, 2004.( Udleveres 1. gang).
Artikler til de enkelte lektioner følger og lægges på intranet.
Faget bestås ved aktivt fremmøde