Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Læring og it-didaktisk design ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Supplering
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Tirsdage 10.00-16.00
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21521

Formål

Dette modul kvalificerer til viden om og diskussion af den didaktiske tradition generelt, herunder dens betydning for den begyndende it-didaktiske teoridannelse, forståelse for didaktiske tankers og begrebers historiske udvikling og deres relation til dannelsen af en it-didaktisk tradition og praksis.

Den studerende får kendskab til centrale teoridannelser i relation til it-anvendelse i uddannelsessammenhæng (i grundskolen, på ungdomsuddannelser, de videregående uddannelser og voksenuddannelser samt virksomhedsinterne (efter)uddannelsesforløb) og i relation til videreudvikling og implementering af teknologier i organisationer.

Indhold

På modulet introduceres til centrale teorier inden for det læringsteoretiske og det didaktiske felt. Desuden introduceres til centrale teorier udviklet specifikt i relation til anvendelse af it i sammenhæng med læring, undervisning, kommunikation, videndeling og samarbejde.

Faglige forudsætninger

1) Designuddannelsen (grunduddannelsen).
2) Professionsbachelor i ergoterapi.
3) Professionsbachelor i ernæring og sundhed.
4) Professionsbachelor i fysioterapi.
5) Professionsbachelor i jordemoderkundskab.
6) Professionsbachelor i natur- og kulturformidling.
7) Professionsbachelor i sygepleje.
8) Professionsbachelor som socialrådgiver.
9) Professionsbachelor som tegnsprogs- og MHS-tolk.
10) Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings- husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske.

Danmarks Pædagogiske Universitet kan optage ansøgere, der ikke opfylder de anførte krav, hvis ansøgeren skønnes at have tilsvarende forudsætninger.

Underviser

Oplyses senere

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning med oplæg og diskussion samt vejledning.

Dansk

Litteratur

Oplyses senere

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

NB. modul 1 og 2 på suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i it didaktisk design sammenlæses.

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Eksamen aflægges i form af en skriftlig opgave inden for
modulets emneområde af et omfang på mellem 8 og 10 sider (mellem
19.200 og 24.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur af
en af uddannelsens undervisere. Ved bedømmelsen gives
Bestået/Ikke bestået.

Datoen for bedømmelsens offentliggørelse fastsættes samtidig med
meddelelsen om prøvens afholdelse. Datoen skal ligge inden for 6
uger efter afleveringsfristen.

Eksaminer aflægges på dansk. Efter aftale med eksaminator kan
studerende aflægge eksamen på engelsk.