Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikpædagogisk teori ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Supplering
  • Semester/kvarter: forår
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: se studieordning
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 22082

Formål

Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik) har til formål at kvalificere
visse ansøgere med en videregående uddannelse,  til at opfylde adgangskravene til
Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)
Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag
At analysere musikpædagogiske problemstillinger
At diskutere egen og andres musikpædagogiske praksis under brug af grundlæggende begreber og teori om musikpædagogik

 

 

 

Indhold

Grundlæggende almenpædagogisk og musikpædagogisk teori. Med reference til forskellige former for
musikpædagogisk praksis drøftes centrale tekster, materialer m.m., som vedrører musikundervisning,
herunder musikpædagogiske ideer, positioner og konceptioner, læreplaner, love og bekendtgørelser mv.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i PDF format

Faglige forudsætninger


1. Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i musik og med bachelorprojekt i et andet fag end musik.
2. Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer med linjefag i musik.
3. Relevante uddannelser på bachelorniveau fra et musikkonservatorium.

 

Underviser

Finn Holst

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen udbydes efter behov og aftale med studiekoordinator

dansk

Litteratur

Se undervisningsplan

Studieordning og bedømmelse


Kandidatsuppleringen i didaktik (musikpædagogik)

  • Skriftlig opgave, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Eksamen på modul 4 aflægges som en individuelt udarbejdet skriftlig opgave på 15-20 normalsider
(mellem 36.000 og 48.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur efter 7-trinsskalaen .