Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Videnskabsteori ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Suppleringsuddannelse til kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi
  • Semester/kvarter: Århus: Forår 2010
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21912

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag :
- demonstrere overblik over og indsigt i hovedtrækkene i forskellige videnskabsteoretiske retninger, herunder væsentlige sociologiske og pædagogiske paradigmer
- demonstrere overblik over og indsigt i elementære metodiske begreber og problemstillinger i et pædagogisk sociologisk perspektiv, herunder forskellige opfattelser af teori-praksis-forholdet.

 

Indhold

Modulet omfatter bl.a. en gennemgang af de videnskabsteoretiske hovedretninger med særligt henblik på væsensforskellige sociologiske og pædagogiske paradigmer, centrale metodiske problemstillinger, metodevalg, kvalitative hhv. kvantitative studier etc. Dog inddrages sidstnævnte udelukkende som eksempelmateriale.

Faglige forudsætninger

1. Professionsbachelor i ergoterapi
2. Professionsbachelor i ernæring og sundhed
3. Professionsbachelor i fysioterapi
4. Professionsbachelor i jordemoderkundskab
5. Professionsbachelor i sygepleje
6. Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings- og husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske.

 

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Modulansvarlig: Hans Dorf, hado@dpu.dk
Jørn Bjerre, JBJ@ucn.dk
Morten Nørholm, morn@dpu.dk
Kirsten Elisa Petersen, kepe@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Suppleringsuddannelsen arbejder med varierende former for undervisning og tilegnelse. I oversigtsdelene er den primære formidlingsform forelæsningen suppleret med arbejde i studiegrupper og individuelt (tekster, øvelser, fremlæggelser, diskussioner). I øvelsesdelene er den primære arbejdsform den forberedte drøftelse forankret i de studerendes tekstlæsning og mundtlige og skriftlige øvelser. Færdigheder opøves løbende gennem uddannelsen primært ved at de studerende individuelt arbejder med egne (mindre) opgaver og rapportskrivning på baggrund af disse.

Dansk

Litteratur

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i pædagogisk sociologi

  • Hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Uddannelsen består af tre moduler, der hver svarer til 10 ECTS-point.

Hvert modul afsluttes med en eksamen. Eksamen i hvert modul aflægges i form af en skriftlig opgave inden for modulets emneområde af et omfang på mellem 5 og 7 sider (mellem 12.000 og 16.800 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur med bedømmelsen bestået/ikke bestået.