[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag :
- demonstrere overblik over og indsigt i hovedtrækkene i forskellige videnskabsteoretiske retninger, herunder væsentlige sociologiske og pædagogiske paradigmer
- demonstrere overblik over og indsigt i elementære metodiske begreber og problemstillinger i et pædagogisk sociologisk perspektiv, herunder forskellige opfattelser af teori-praksis-forholdet.
Modulet omfatter bl.a. en gennemgang af de videnskabsteoretiske hovedretninger med særligt henblik på væsensforskellige sociologiske og pædagogiske paradigmer, centrale metodiske problemstillinger, metodevalg, kvalitative hhv. kvantitative studier etc. Dog inddrages sidstnævnte udelukkende som eksempelmateriale.
1. Professionsbachelor i ergoterapi
2. Professionsbachelor i ernæring og sundhed
3. Professionsbachelor i fysioterapi
4. Professionsbachelor i jordemoderkundskab
5. Professionsbachelor i sygepleje
6. Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings- og husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske.
Undervisningsplan i PDF format
Modulansvarlig: Hans Dorf,
hado@dpu.dk
Jørn Bjerre,
JBJ@ucn.dk
Morten Nørholm,
morn@dpu.dk
Kirsten Elisa Petersen,
kepe@dpu.dk
Suppleringsuddannelsen arbejder med varierende former for undervisning og tilegnelse. I oversigtsdelene er den primære formidlingsform forelæsningen suppleret med arbejde i studiegrupper og individuelt (tekster, øvelser, fremlæggelser, diskussioner). I øvelsesdelene er den primære arbejdsform den forberedte drøftelse forankret i de studerendes tekstlæsning og mundtlige og skriftlige øvelser. Færdigheder opøves løbende gennem uddannelsen primært ved at de studerende individuelt arbejder med egne (mindre) opgaver og rapportskrivning på baggrund af disse.
Dansk
Uddannelsen består af tre moduler, der hver svarer til 10 ECTS-point.
Hvert modul afsluttes med en eksamen. Eksamen i hvert modul aflægges i form af en skriftlig opgave inden for modulets emneområde af et omfang på mellem 5 og 7 sider (mellem 12.000 og 16.800 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur med bedømmelsen bestået/ikke bestået.