Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Videnskabsteori og forskningsmetode i et it-didaktisk perspektiv ( forår 2010 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Supplering
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Tirsdage 10.00-16.00
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 21522

Formål

Dette modul kvalificerer til viden om dominerende retninger indenfor erkendelsesteori og videnskabsteori, med henblik på at kunne analysere, diskutere og vurdere de relevante forskningsmetoder og videnskabsteoretiske positioner i forhold til didaktik generelt og med særligt henblik på it-didaktikken

Den studerende erhverver sig viden om feltets relevante forskningsmetoder og videnskabs¬teoretiske positioner. Desuden erhverver den studerende sig kompetence til videnskabelig refleksion og argumentation herunder at kunne forstå og skelne imellem forskellige videnskabsteoretiske og forskningsmetodiske udtryk.

Den studerende får ydermere kendskab til og kan kritisk reflektere over relevante forskningsmetoder inden for det it-didaktiske fagfelt - herunder vurdere undersøgelser og forskning, deres udsigelseskraft og baggrund.

Indhold

I modulet introduceres til forskellige videnskabsteoretiske retninger og videnskabslogik sådan som dette er relevant for det it-didaktiske felt. Modulet beskæftiger sig med forskningsmetoder med vægt på forskningsproces, problemformulering, metodevalg, dataindsamlings- og analysemetode, forskningsetik og formidling af forskningsresultater. Den studerende opnår kompetencer til at inddrage teoretiske perspektiver og metoder, der kan støtte refleksion og senere praksis, samt til at formulere, analysere og almengøre problemer i en given it-didaktisk sammenhæng. Modulet giver endvidere kompetence til at analysere og uddrage videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger i faglige tekster.

Faglige forudsætninger

1) Designuddannelsen (grunduddannelsen).
2) Professionsbachelor i ergoterapi.
3) Professionsbachelor i ernæring og sundhed.
4) Professionsbachelor i fysioterapi.
5) Professionsbachelor i jordemoderkundskab.
6) Professionsbachelor i natur- og kulturformidling.
7) Professionsbachelor i sygepleje.
8) Professionsbachelor som socialrådgiver.
9) Professionsbachelor som tegnsprogs- og MHS-tolk.
10) Mellemlang videregående uddannelse som ergoterapeut, ernærings- husholdningsøkonom, folkeskolelærer, fysioterapeut, jordemoder, pædagog, socialrådgiver eller sygeplejerske.

Danmarks Pædagogiske Universitet kan optage ansøgere, der ikke opfylder de anførte krav, hvis ansøgeren skønnes at have tilsvarende forudsætninger.

Underviser

Oplyses senere

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning med oplæg og diskussion samt vejledning

Dansk

Litteratur

Oplyses senere

Undervisningsplan

Undervisningsplan i pdf format

NB. modul 1 og 2 på suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i it didaktisk design sammenlæses.

Studieordning og bedømmelse


Suppleringsuddannelsen til kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur


Eksamen aflægges i form af en skriftlig opgave inden for
modulets emneområde af et omfang på mellem 8 og 10 sider (mellem
19.200 og 24.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur af
en af uddannelsens undervisere. Ved bedømmelsen gives
Bestået/Ikke bestået.

Datoen for bedømmelsens offentliggørelse fastsættes samtidig med
meddelelsen om prøvens afholdelse. Datoen skal ligge inden for 6
uger efter afleveringsfristen.

Eksaminer aflægges på dansk. Efter aftale med eksaminator kan
studerende aflægge eksamen på engelsk.