[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et fagligt og metodisk grundlag:
Modulet omhandler forskellige videnskabsteoretiske retninger og videnskabslogik sådan som dette er relevant for det pædagogisk psykologiske felt. Modulet introducerer centrale metodologiske perspektiver og giver et indblik i relevante forskningsmetoder og deres videnskabsteoretiske udgangspunkt i forhold til det pædagogiske psykologiske område. Modulet beskæftiger sig med forskningsmetoder med vægt på forskningsproces, problemformulering, metodevalg, dataindsamlings- og analysemetode, forskningsetik og formidling af forskningsresultater. Den studerende opnår kompetencer til at inddrage teoretiske perspektiver og metoder, der kan støtte refleksion og senere praksis, samt til at formulere, analysere og almengøre problemer i en given pædagogisk psykologisk praksis. Modulet giver endvidere kompetence til at analysere og uddrage videnskabsteoretiske og metodiske problemstillinger i faglige tekster.
Kunne læse faglitteratur på engelsk og nordiske sprog.
Frans Ørsted Andersen
Karin Levinsen
Louise Hvitved
Forelæsninger og seminarer kombineret med øvelser.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Dansk
Christensen, G. og Jensen, T. (red.) (2005). Psykologiske og pædagogiske metoder. Kvalitative og kvantitative forskningsprocesser i praksis. Roskilde Universitetsforlag.
Krogstrup, H. K. og Kristiansen, S. (1999). Deltagende observation: introduktion til en samfundsvidenskabelig metode. Hans Reitzels Forlag.
Kvale, S. og Brinkman, S (1997). Interview. En introduktion til et håndværk. 2. udgave. Hans Reitzels Forlag.
Christensen, G. (2002). Psykologiens videnskabsteori. Roskilde Universitetsforlag.
Collin, F. og Køppe, S. (red.) (2003). Humanistisk Videnskabsteori , DR-Multimedie.
Andersen, I. (1997). Den skinbarlige virkelighed - om valg af samfundsvidenskabelige metoder. Gylling: Samfundslitteratur.
Rienecker, L. og Jørgensen, P. S. (2000). Den gode opgave - opgaveskrivning på videregående uddannelser. Gylling: Forlaget Samfundslitteratur.
Kruuse, E. (2005). Kvalitative forskningsmetoder - i psykologi og tilgrænsende fag (5.udgave). København: Dansk Psykologisk Forlag.
Kruuse, E. (2005). Kvantitative forskningsmetoder - i psykologi og tilgrænsende fag (5.udgave). København: Dansk Psykologisk Forlag.
Kvale, S. (1997 - eller senere udgave). Interview. En introduktion til det kvalitative forskningsinterview. København: Hans Reitzels Forlag.
Hyldgaard, Kirsten (2006). Videnskabsteori. En grundbog til de pædagogiske fag. Roskilde Universitetsforlag.
Zahavi, Dan. (2003). Fænomenologi . København: Roskilde Universitetsforlag.
Allerup, Peter (2006). Statistik og Test - nogle forudsætninger og muligheder . Kroghs Forlag.
Endvidere vil der foreligge et kompendium.
Undervisningsplan i pdf format
Modulet afsluttes med en eksamen. Eksamen aflægges i form af en skriftlig opgave inden for modulets emneområde af et omfang på mellem 8 og 10 sider (mellem 19.200 og 24.000 anslag). Opgaven bedømmes ved intern censur af en af uddannelsens undervisere. Ved bedømmelsen gives Bestået/Ikke bestået.