[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Sekulariseringsteorien udgjorde efter 2. verdenskrig et fælles paradigme for næsten al humanistisk, teologisk, samfundsvidenskabelig forskning. Gennem flere årtier blev sekularisering betragtet som en irreversibel proces. Men de senere år er dette paradigme til en vis grad gået i opløsning, hvilket kommer til udtryk i begreber som "religionens genkomst" og det "postsekulære samfund". Det fælles forskningsparadigme er ikke længere, at vi bevæger os mod et stadigt mere sekulært samfund, men mod et stadigt mere multikulturelt, multietnisk og multireligiøst samfund. At vi gør det, synes nemlig at være en ret håndfast sociologisk kendsgerning. Derimod er det ret usikkert, hvilke pædagogiske, dvs. normative svar, denne udvikling kræver. Fokus i dette modul er derfor: Pluralitet som teologisk og pædagogisk udfordring, herunder religionspædagogisk udfordring.
Kernefag: Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
* udbygget kendskab til og forståelse af teologiens eksegetiske, historiske og systematisk-teologiske teorier, metoder og fagtraditioner
* selvstændig og kritisk tekstanalyse på baggrund af tekster på originalsprog og tekster i oversættelse
* selvstændig tilegnelse og anvendelse af almindelige principper for videnskabeligt arbejde samt kritisk og reflekteret deltagelse i faglige drøftelser
Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at:
* selvstændigt analysere tekster fra eller forbundet med den kristne tradition, såvel på originalsprog som i oversættelse, og at kunne formidle disse
* selvstændigt og kritisk tilegne sig et stofområde eller en problemstilling samt at kunne formidle denne viden og forståelse på baggrund af kritisk refleksion i såvel mundtlig som skriftlig form
* selvstændigt kombinere teologistudiets forskellige tilgange og vidensområder og fremstille resultatet heraf skriftligt og mundtligt i fokuseret og afbalanceret form
Valgfag: Disciplinen valgfag kan afvikles ved deltagelse i undervisning som feltprojekt eller projektorienteret forløb (praktik).
Dette tværfaglige seminar arrangeres i samarbejde med DPU (Danmarks Pædagogiske Universitetsskole). I forløbet medvirker gæstelærere fra bl.a. DPU og TF (teologi og religionsvidenskab). Målgruppen er studerende ved TF (teologi og religionsvidenskab), studerende ved DPU og studerende ved andre fakulteter og institutioner. En detaljeret undervisningsplan er under udarbejdelse.
Prøven i obligatorisk Praktisk Teologi skal bestås før indstilling til prøve i kernefag eller valgfag inden for praktisk teologi.
Johannes Nissen i samarbejde med gæstelærere.
Seminar
Dansk.
Ove Korsgaard, Lakshmi Sigurdsson, Keld Skovmand (red.): Medborgerskab - et nyt dannelsesideal? Frederiksberg: Religionspædagogisk Forlag 2007.
Desuden sammenstilles et kompendium baseret på artikler/uddrag af bøger.
tirsdag kl. 13-16 lok. 239
Kernefag 1 : Fri skriftlig opgave
Emnet aftales inden d. 1. april
Titel aftales inden d. 1. maj
Opgaven afleveres ikke senere end d. 10. juni
Opgavens omfang:
Max. 25 sider (60 000 typeenheder)
Kernefag 2 : Fri mundtlig prøve med 30 min. eksamination inkl. votering
Emnet aftales inden d. 1. april
Titel/spørgsmål aftales 14 dage før første eksamensdag
Valgfag 1
: Denne eksamensbestemmelse dækker udprøvning af valgfaget på
baggrund af seminarundervisning følgende bestemmelserne for Kernefag 1.
Valgfag 2
: Denne eksamensbestemmelse dækker udprøvning af valgfaget på
baggrund af seminarundervisning følgende bestemmelserne for Kernefag 2.