Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

TYS: Information og medier (ba) ( forår 2010 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor erhvervslinjen
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 17077

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende - dokumenterer kendskab til mediehistorie og medieteori - viser færdigheder i at analysere fænomener i det moderne informations- og mediesamfund - kan opsøge, strukturere og formidle viden om tyske medier.

Indhold

 

Der Kurs gibt eine Einführung in zentrale Problemstellungen der Medientheorie, Mediengeschichte und Informationstheorie. Gleichzeitig sollen die Teilnehmer einen Überblick über die deutsche Medienlandschaft erhalten, wobei ausgewählte Bereiche vertieft werden. Wir werden theoretische Texte diskutieren und deutschsprachige Medienprodukte analysieren.

 

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Søren Fauth

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som holdundervisning. Denne former sig som fælles diskussioner af teoretisk materiale, fælles analyser af medieprodukter samt øvelser, hvor de studerende anvender den tilegnede viden til at udarbejde mindre, selvstændige medieproduktioner.

Dansk og tysk

Litteratur

Dietrich Kerlen: Einführung in die Medienkunde (Reclam, 2003); Texte zur Medientheorie, hrg. von G. Helmes und W. Köster (Reclam, 2002). Weitere Literatur wird noch bekannt gegeben.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i tysk sprog, litteratur og kultur (Erhvervslinie)

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Bunden skriftlig hjemmeopgave, individuelt eller i gruppe. Hjælpemidler: Alle. Varighed: 3 døgn. Prøven er skriftlig og har form som en 3-døgns opgave, hvor der redegøres for en udvalgt problemstilling, som formuleres af læreren. Opgaven besvares individuelt eller i gruppe på op til 4 studerende og skal have et omfang af ca. 7 sider per deltager. Den enkelte studerendes bidrag skal kunne gøres til genstand for individuel bedømmelse.