[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kursets formål er at give deltagerne et overblik over matematikkens kulturhistorie igennem næsten 4000 år og sætte dem i stand til at udvælge og begrunde matematikhistoriske forløb til brug for matematikundervisningen i gymnasiet.
Godkendt mundtlig præsentation
Kurset følger talbegrebets udvikling fra før-historisk tid til begyndelsen af det 20. århundrede. Efter en kort diskussion om før-skriftlige talbegreber foretages det første nedslag i egyptisk og mesopotamisk oldtid, hvorefter også ikke-vestlige matematikretninger berøres. Derefter fokuseres på matematikken og især talteorien i det antikke Grækenland, i den arabiske middelalder og i den vesteuropæiske renæssance. Sluttelig diskuteres matematikkens forhold til verdensbeskrivelsen i 1800-tallet ved at fokusere på nye talsystemer (komplekse og hyperkomplekse tal), før det diskuteres, hvordan talbegrebet blev givet en stringent og senere aksiomatisk fundering i slutningen af 1800-tallet.
Løbende perspektiveres matematiske udviklinger til generel kulturhistorie, ligesom det diskuteres, hvilke forhold matematik har stået i til det omgivende samfund.
Igennem hele kurset diskuteres brugen af matematikhistorie i gymnasiets matematikundervisning, herunder til perspektiverende forløb, integreret i undervisning, til tværfagligt samarbejde (AT etc.) og til studieretningsprojekter.
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
Henrik Kragh Sørensen
Forelæsninger, diskussion af kildetekster og deltagerforedrag 2+2 timer om ugen i 7 uger
Helmuth Gericke, Talbegrebets historie , red. Kirsti Andersen og Kate Larsen, Århus 1996, Victor Katz, A History of Mathematics , Reading 1998 (eller nyere udgave) samt udleverede tekster.
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
Ordinær eksamen efter 3. kvarter. Reeksamination efter aftale.
Institut for Videnskabsstudier
Via selvbetjening.
Der kræves et kursus i matematikkens historie for at opnå faglig kompetence i matematik
Skriftlig aflevering over godkendt problemstilling bedømt internt efter 7-trinsskalaen.