[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give en grundlæggende viden om centrale temaer inden for matematik- og datalogididaktik specielt for studerende, som påtænker at undervise i gymnasiet men også for andre med interesse for vidensformidling inden for området omkring matematik og datalogi.
.
Aktiv deltagelse, herunder godkendt oplæg og godkendt referat.
Kurset omhandler følgende emner:
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne
- sammenligne, forklare og bedømme forskellige lærings- og undervisningssituationer i matematik og datalogi med udgangspunkt i fagdidaktisk teori,
- begrunde, analysere og perspektivere undervisningssekvenser i matematik og datalogi,
- diskutere fagdidaktisk forskningslitteratur,
- ajourføre og udbygge deres fagdidaktiske vidensbase.
Bettina Dahl Søndergaard
Forelæsninger, selvstændigt arbejde samt øvelser med gruppearbejde og gruppefremlæggelse, op til 3+3 timer om ugen i 7 uger.
Dansk.
Winsløw, Carl (2006): Didaktiske elementer: En indføring i matematikkens og naturfagenes didaktik , Frederiksberg: Biofolia samt udleverede artikler.
AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning
tirsdag 12-15, fredag 11-13
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamination i august.
Institut for Videnskabsstudier.
Via selvbetjening
Mundtlig eksamen på basis af synopsis med ekstern censur bedømt efter 7-trinsskalaen.