Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Matematikkens videnskabsteori (Q3) ( forår 2010 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 3. kvarter.
  • Timer per uge: 6
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 21967

Formål

Kurset vil præsentere den historiske baggrund for samspillet mellem matematikkens og statistikkens anvendelighed og fagenes rolle som metodologisk dannelse og sætte den studerende i stand til at erkende og reflektere over matematikkens nuværende situation, herunder dens internationalitet. I kurset vil det således blive diskuteret, hvorvidt og på hvilken måde matematikken besidder indre drivkræfter, hvad der karakteriserer matematiske fremskridt, og hvordan løsning af interne og eksterne problemer indvirker på matematikkens teoridannelse. Gennem historiske, sociologiske og videnskabsteoretiske vinkler vil matematikeres og statistikeres praksis og det videnskabelige samfunds funktion blive belyst og diskuteret.

Obligatorisk program

Aktiv deltagelse, herunder godkendt mundtligt oplæg og godkendt skriftlig referat og/eller synopsis.

Indhold

Kursets undervisningsplan kan sammenfattes i følgende styrende spørgsmål:

- Hvad er matematikkens og statistikkens rolle i uddannelse og samfund, og hvordan har denne rolle udviklet sig igennem historien?

- Hvordan etableres og kommunikeres matematisk og statistisk viden, og hvorfor tror vi på matematiske og statistiske resultater?

- Hvordan udvikles matematiske og statistiske teorier? Hvilket samspil er der mellem problemer og anvendelser? Og hvor og hvordan kommer beviser ind i billedet?

- Er matematisk og statistisk praksis abstrakt eller ligner de måske mere eksperimenter? Spiller computeren nogen rolle i den forbindelse?

- Hvor, hvorfor og hvordan anvendes matematik? Hvilken status har statistik i denne forbindelse? Og har forskningsetik noget med matematik at gøre?

 

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne

- redegøre for fagets særpræg og dets forhold til andre akademiske discipliner,

- redegøre for, hvad det vil sige at være matematiker og statistiker,

- diskutere hvad faget indebærer af videnskabsteoretiske og etiske problemstillinger og

- reflektere over fagets indhold og dets samfundsmæssige funktioner.

Faglige forudsætninger

Underviser

Henrik Kragh Sørensen

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og teoretiske øvelser med tekstgennemgang og deltageroplæg 3+3 timer om ugen i 7 uger.

Litteratur

Kompendium samt udleveret materiale.

Kursushjemmeside

AULA, link fra www.ivs.au.dk/uddannelse/undervisning

Eksamensterminer

Eksamen: 3. kvarter

Placering: Uge 12

Reeksaminen: August

http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/eksamen/regler-for-tilmelding-til-kurser-med-fastlagt-eksamen/

 

Udbyder

Institut for Videnskabsstudier.

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Matematik

Tilmelding til undervisning

Via selvbetjening.

Studieordning og bedømmelse

1. del af sidefaget i matematik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

2. del af sidefaget i matematik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i fysik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i matematik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefag i matematik - deltidsuddannelse

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefaget i matematik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bunden, skriftlig 2-dages hjemmeopgave; bedømt internt efter 7-trinsskalaen.