[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mundtlig:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
har opnået færdighed i at føre en samtale på det studerede sprog under udnyttelse af hans/hendes kendskab til sprogets mest basale grammatik og ordforråd
evner at forstå simpelt talt bosnisk/kroatisk/serbisk.
Skriftlig:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
er i stand til at læse og forstå lette tekster på det studerede sprog samt til at oversætte simple danske tekster til dette.
har kendskab til det studerede sprogs mest basale grammatik og ordforråd
viser evne til at udnytte dette kendskab i skriftlig fremstilling på det studerede sprog på elementær niveau.
Formålet med den propædeutiske disciplin er at give den studerende et så basalt kendskab til det studerede sprog (svarende til højt niveau i gymnasiet), at han/hun kan påbegynde det egentlige studium. Den mundtlige del af kurset skal sikre, at den studerende elementært formår at udtrykke sig mundtligt på det studerende sprog.
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Propædeutik 2, når prøven i Propædeutik 1 er bestået. Den studerende skal indstille sig til begge prøver i propædeutik 2 samtidig.
Katerina Hausildova
Holdundervisning
Dansk og bosnisk/kroatisk/serbisk
Ronelle Alexander and Ellen Elias-Bursac. Bosnian Croatian Serbian: A Textbook (Madison: University of Wisconsin Press, 2006).
Ronelle Alexander. Bosnian Croatian Serbian: A Grammar (Madison: University of Wisconsin Press, 2006).
Marica Cilas-Mikulic et al. Hrvatski za pocetnike 1: Udzbenik hrvatskoga kao drugog i stranog jezika (Zagreb: Hrvatska sveucilisna naklada, 2006).
Marica Cilas-Mikulic et al. Hrvatski za pocetnike 1: Vjezbenica i gramatacki pregled (Zagreb: Hrvatska sveucilisna naklada, 2006).