[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målet med kurset er at give de studerende en dybtgående viden om bedriftsdynamik, og om hvordan drift og organisering af bedriften kan påvirke natur og miljø. De studerende vil blive i stand til at anvende videnskabelige metoder til at undersøge og vurdere disse emner. Dette omfatter en kritisk vurdering af metoder og værktøjer, der anvendes til at give indsigt i og håndtere samspil og feedback-processer mellem jord, planter og husdyr i jordbrugsbedriftsmæssig sammenhæng.
Ved afslutning af kurset forventes de studerende at kunne:
Anvende og vurdere relevante metoder, værktøjer og modeller til analyse og vurdering af specifikke former for jordbrugsproduktion og deres påvirkning af natur og miljø.
Integrere forskellige hensyn og synspunkter i en overordnet vurdering af jordbrugsbedrifters bæredygtighed.
Anvise pålidelige måder, hvorpå en konkret bedrift kan opfylde mål for påvirkning af natur og miljø.
Samarbejde i tværfaglige projektgrupper om en overordnet vurdering under hensyntagen til forskellige synspunkter og ekspertise.
Hovedvægten i kurset lægges på problembaseret projektarbejde. Dette omfatter introduktion til og anvendelse og vurdering af relevante værktøjer i en konkret sammenhæng – en case/en landbrugsbedrift.
Følgende hovedområder er omfattet:
Det anbefales studerende, der ikke har en bachelorgrad i jordbrugsvidenskab, at tage et af de ”Grundlæggende temakurser” på kandidatuddannelse i Jordbrug, Natur og Miljø, dvs. kurset ”Næringsstofomsætning og miljøstyring” og/eller ”Landskabsøkologi og biodiversitet” eller i det mindste at tage to af kurserne i kursuspakken ”Jordbrug og miljø”, der tilbydes studerende på biologi og jordbrugsvidenskab på Aarhus Universitet, eller tilsvarende.
Kursus ansvarlig: John E. Hermansen, forskningsleder, AU-DJF. Eksperter indenfor fagområderne vil deltage i undervisningen.
En blanding af forelæsninger, problembaserede øvelser, ekskursioner og projektseminarer. De studerende vil komme til at arbejde i projektgrupper med fokus på agro-økologiske aspekter i relation til en aktuel jordbrugsbedrift (eller gruppe af bedrifter). Der vil være mulighed for at lægge vægt på danske/vesteuropæiske bedrifter eller bedrifter i andre dele af verden.
Engelsk/ dansk afhængig af international deltagelse.
Kristensen, T. & Hermansen, J.E. 2000. Concept for farming systems research. http://www.agrsci.dk/var/agrsci/storage/original/application/e566d5a3bac292c9fff973e44fa7de96.pdf.
Halberg, N., Verschuur, G. & Goodlass, G. 2005. Farm level environmental indicators; are they useful?: An overview of green accounting systems for European farms. Agriculture, Ecosystems & Environment 105, 195-212.
McConnell, D.J. & Dillon, J.L. 1997. Management, farm management and farm systems. Appendix in: Farm Management for Asia: A Systems Approach. (FAO Farm Systems Management Series - 13). www.fao.org/docrep/W7365E/W7365E00.htm
Noe, E., Halberg, N. 2002. Research Experience with Tools to Involve Farmers and Local Institutions in Developing More Environmentally Friendly Practices. In: Hagedorn, K. (ed.). Environmental Co-operation and Institutional Change. Chapter 8, 143-161.
Dalgaard, R., Halberg, N., Kristensen, I.S. & Larsen, I. 2006. Modelling representative and coherent Danish farm types based on farm accountancy data for use in environmental assessments. Agriculture, Ecosystems & Environment 117, 223-237.
Mundtlig prøve på grundlag af projektrapporten (vægt: to tredjedele) og pensum (vægt: en tredjedel), der vil blive bedømt samlet med brug af 7-trinsskalaen med ekstern censur. Prøven varer 30 minutter. De studerende kan vælge, om de ønsker at blive eksamineret på dansk eller på engelsk.