[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset har til formål at gøre de studerende i stand til at udvikle og igangsætte nye bæredygtige initiativer, der har værdi for andre. Eksempler på sådanne initiativer er start af egen virksomhed, innovationsprocesser i eksisterende virksomheder og organisationer samt start af nye græsrodsinitiativer.
Ved at deltage i kurset opnår den studerende følgende kompetencer:
Innovations- og entrepreneurshipbegreber Markeds- og forretningsforståelse Idégenerering, -udvikling og udvælgelse, herunder kortlægning af kundens eller brugerens behov Økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed Kommunikation og salg af ideer og koncepter Arbejde i tværfaglige teams – udnyttelse af forskellige faglige og personlige kompetencer Self efficacy og effectuation – opøvelse af tillid til, at man selv kan skabe ændringer og sætte nye initiativer i gang ved at gå gradvist til værks
Have afsluttet en BA-uddannelse
Linda Greve, (AEC), Anne Kirketerp Linstad, ph.d. (AEC), Helle Meibom Færgemann (AEC) og gæsteundervisere
De første to uger vil bestå af en blanding af miniforelæsninger om teoretiske begreber og workshops med introduktion til og afprøvning af diverse værktøjer, relevant for den entreprenørielle proces. I den sidste uge arbejder de studerende i teams på deres eget innovative projekt på baggrund af en udfordring stillet af en virksomhed eller organisation.
Undervisningssporget er engelsk
Carlson, Wilmot 2006: Innovation. The Five Disciplines for Creating What Customers Want
Darsoe, Lotte 2001: Innovation in the Making
Clark, Andy, 2000: Being There. Putting Brain, Body and World back together again
Wilson et al., 2001: When the Going Gets Though, Think as a Group
De Bono, Edward, 2005: Six Thinking Hats
Tidd, Bessant,2009: Managing Innovation. Integrating Technological Market and Organizational Change
Sarasvathy, Saras, 2001: Effectuation. Elements of Entrepreneurial Enterprise
Kim, Mauborgne, 2005: Blue Ocean Strategy
Nonaka, Takeuchi, 1995: The Knowledge Creating Company
Scharmer, Otto, 1007: Theory U
Skriftlig opgave med udgangspunkt i gruppeprojekt. I opgaven skal den studerende reflektere over gruppens arbejde samt vise sammenhængen mellem teori (fra pensum og indholdet af div. forelæsninger og oplæg) og det praktiske arbejde med innovationsprojektet