Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Bæredygtig innovation og entreprenørskab (sommerkursus) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat-fag
  • Semester/kvarter: Sommer Universitet
  • Timer per uge: De første to uger: 5 dage a’ 6 lektioner. Den sidste uge arbejdes der mere selvstændigt i grupper med innovationsprojekt, hvor undervisere og fageksperter tilbyder facilitering og vejledning. Du forventes at deltage aktivt alle 3 uger.
  • Deltagerbegrænsning: Min. 12, max. 60 studerende
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31080

Formål

Kurset har til formål at gøre de studerende i stand til at udvikle og igangsætte nye bæredygtige initiativer, der har værdi for andre. Eksempler på sådanne initiativer er start af egen virksomhed, innovationsprocesser i eksisterende virksomheder og organisationer samt start af nye græsrodsinitiativer.

Læringsmål

Ved at deltage i kurset opnår den studerende følgende kompetencer:

  • Teoretisk forståelse for de vigtigste begreber inden for feltet innovation og entreprenørskab
  • Grundlæggende markeds- og forretningsforståelse med henblik på at kunne skabe værdi med ideer
  • Kompetence til at udvælge og anvende relevante kreative redskaber på baggrund af proces- og innovationsforståelse
  • Kompetence til at analysere kunders eller brugeres behov vha. relevante værktøjer
  • Kompetence til at indtænke økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed i et nyt koncept
  • Kompetence til at præsentere og evaluere ideer og koncepter vha. kommunikations- og salgsværktøjer
  • Kompetence til at indgå i tværfaglige teams med egen faglighed
  • Kompetence til at anvende og bidrage med egne faglige og personlige kompetencer
  • Tillid til igangsættelse af små og store forbedringer i omverdenen lykkes

Indhold

Innovations- og entrepreneurshipbegreber Markeds- og forretningsforståelse Idégenerering, -udvikling og udvælgelse, herunder kortlægning af kundens eller brugerens behov Økonomisk, miljømæssig og social bæredygtighed Kommunikation og salg af ideer og koncepter Arbejde i tværfaglige teams – udnyttelse af forskellige faglige og personlige kompetencer Self efficacy og effectuation – opøvelse af tillid til, at man selv kan skabe ændringer og sætte nye initiativer i gang ved at gå gradvist til værks

Faglige forudsætninger

Have afsluttet en BA-uddannelse

Underviser

Linda Greve, (AEC), Anne Kirketerp Linstad, ph.d. (AEC), Helle Meibom Færgemann (AEC) og gæsteundervisere

Undervisnings- og arbejdsform

De første to uger vil bestå af en blanding af miniforelæsninger om teoretiske begreber og workshops med introduktion til og afprøvning af diverse værktøjer, relevant for den entreprenørielle proces. I den sidste uge arbejder de studerende i teams på deres eget innovative projekt på baggrund af en udfordring stillet af en virksomhed eller organisation.

Undervisningssporget er engelsk

 

Litteratur

Carlson, Wilmot 2006: Innovation. The Five Disciplines for Creating What Customers Want

Darsoe, Lotte 2001: Innovation in the Making

Clark, Andy, 2000: Being There. Putting Brain, Body and World back together again

Wilson et al., 2001: When the Going Gets Though, Think as a Group

De Bono, Edward, 2005: Six Thinking Hats

Tidd, Bessant,2009: Managing Innovation. Integrating Technological Market and Organizational Change

Sarasvathy, Saras, 2001: Effectuation. Elements of Entrepreneurial Enterprise

Kim, Mauborgne, 2005: Blue Ocean Strategy

Nonaka, Takeuchi, 1995: The Knowledge Creating Company

Scharmer, Otto, 1007: Theory U

Bedømmelse

Skriftlig opgave med udgangspunkt i gruppeprojekt. I opgaven skal den studerende reflektere over gruppens arbejde samt vise sammenhængen mellem teori (fra pensum og indholdet af div. forelæsninger og oplæg) og det praktiske arbejde med innovationsprojektet