Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emneområde: Risiko ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 6 t/u i 6 uger   For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 33 
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25366

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Viser kendskab til aktuelle problemstillinger og nyere teoretiske retninger indenfor emneområdet.
  • Kan redegøre for og diskutere forskellige tilgange og positioners teoretiske baggrund
  • Viser analytiske færdigheder

Indhold

Tema: Usikkerhed og risiko i hverdagslivet

Beskrivelse: I vores del af verden kan man snart forsikre sig mod 'alt' og regler og love der skal sikre os mod ulykker og skade indføres løbende. Arbejdsmiljø er ét blandt mange felter, hvor der konstant fokuseres på begrænsning af ulykker og øget sikkerhed. Beskyttelse mod arbejdsulykker og nedslidning i form af lovgivning regnes ofte som et gode, men siger ikke nødvendigvis noget om hvordan sikkerhed praktiseres i hverdagen. Også indenfor sundhedsfremme er nedsættelse af risiko og udskydelse af sygdom og død i fokus, og kun de mest genstridige borgere tør sige, at et godt, men kort liv måske er at foretrække frem for et langt, sikkert liv. Sikkerhed og usikkerhed kommer til at fremstå som et enten/ eller. Antropologisk forskning bl.a. i forhold til konflikt og krisesituationer, viser, at usikkerhed i hverdagen er et menneskelig vilkår som man kan leve med på mange forskellige måder. I dette emneområde vil usikkerhed og risiko i hverdagslivet sættes til diskussion. Vi tager udgangspunkt både i klassisk og nyere litteratur, indenfor bl.a. fænomenologi, kulturteori, læringsteori og praksisteori. Empiriske eksempler, bl.a. fra feltarbejde blandt tømrerlærlinge i Danmark, inddrages i en undersøgelse af hvordan eksempelvis arbejdssikkerhed praktiseres og forstås, og relaterer dette til sikkerhed og risiko som universelle fænomener.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Regine Grytnes

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning.

Undervisningen vil bestå af forelæsninger, gæsteforelæsning samt oplæg fra de studerende. Derudover inviteres de studerende til medfortolkning og analyse af konkret empirisk materiale.

Litteratur

Anvises af underviser før kursusstart på First Class.

Anbefalet læsning:

Alexander Styre (2009 ) Tacit knowledge in rock construction work: a study and a critique of the use of the term. Construction Management and Economics , 27, p. 995-1003.

Henrik Vigh (2008) Crisis and Chronicity: Anthropological Perspectives on Continuous Conflict and Decline . ETHNOS , 73(1), p. 5-24.

Risør, Mette Bech (2003) Practical reasoning as everyday knowledge - health, risk and lifestyle in health promotion and the everyday life of pregnant smokers . FOLK , 45.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i antropologi

  • Bunden hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bunden skriftlig hjemmeopgave.
Omfang: 15 sider.
Den studerende vælger mellem de af eksaminator udleverede
spørgsmål.