Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Etnografisk metodeøvelse og antropologisk analyse (Tilvalg) ( forår 2011 - 20 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelortilvalg
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 6, uge 5-12 For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25382

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • viser kendskab til og færdighed i anvendelse af etnografiske metoder, særligt deltagerobservation og interviews.
  • viser færdighed i udarbejdelse af problemformulering og projektbeskrivelse
  • viser kendskab til etiske problemstillinger forbundet med feltarbejde
  • forholder sig reflekteret til selvstændigt indsamlet empirisk materiale
  • er i stand til at udvælge og anvende antropologiske begreber og analytiske perspektiver på et empirisk materiale
  • er i stand til at begrunde relevansen af den valgte analytiske tilgang i forhold til materiale og problemstilling
  • er i stand til klart at præsentere materiale, analyseprocessen og dens resultater

Indhold

Det er kursets ide, at de studerende gennem 'learning by doing' skal opnå færdigheder i etnografisk metode, særligt interviews og deltagerobservation, samt blive i stand til at anvende antropologiske begreber og perspektiver på et empirisk materiale.  Forskellige analytiske tilgange og deres teoretiske baggrund introduceres, og de studerende opøves i at reflektere over de muligheder og begrænsninger, som valg af specifikke tilgange medfører for analysen. Væsentlige aspekter ved en etnografisk undersøgelse som formulering af problemstilling, undersøgelsesspørgsmål, metodevalg, dataindsamling gennem interviews og deltagerobservation, analyse og præsentation af resultater, bliver introduceret og belyst gennem litteratur, oplæg og praktiske øvelser. Kurset bygger på en projektorienteret undervisningsform og er struktureret omkring to temaer (Rum & Sted + Ritual & Begivenhed). Undervisningen kombinerer fællesforelæsninger, gruppebaseret undervisning i metodiske tilgange og analysestrategier, samt workshops med fokus på øvelser og udarbejdning af papers.

Under forløbet arbejder den studerende selvstændigt eller i grupper med formulering af eget øvelsesprojekt, som skal gennemføres i forløbets sidste periode.

Faglige forudsætninger

Underviser

Thomas Brandt Fibiger, Bodil Selmer

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår i hold med oplæg fra undervisere og studerende samt workshops og skriftlige og praktiske øvelser, herunder interviewteknik deltagerobservation og analyse. Udvikling og praktisk forberedelse af metodeøvelse indgår i disciplinen.

Litteratur

Eksempler på litteratur:

Brinkman, S. og L. Tanggard (red). Kvalitative Metoder . København: Hans Reitzel, 2010 (i udvalg)

Spradley J. Participant Observation . New York: Holt, Rinehart, and Winston, 1980.

Bourdieu, P. "The Kabyle House or the World Reversed', i P. Bourdieu: Algeria 1960. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.

Kapferer, B. "The Ritual Process and the Problem of Reflexivity in Sinhalese

Demon Exorcisms," i J. MacAloon (red.), Rite, Drama, Festival, Spectacle. Philadelphia: Institute for the Study of Human Issues, 1984.

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i antropologi

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Aktiv og tilfredsstillende deltagelse i mindst 75% af
undervisningsforløbet, herunder de praktiske øvelser, er en
forudsætning for at aflægge eksamen.

Forud for dataindsamlingsøvelserne udarbejder de(n) studerende
en projektbeskrivelse. Underviserens godkendelse af
projektbeskrivelsen er en forudsætning for at kunne igangsætte
konkrete dataindsamlingsøvelser.
Projektbeskrivelsen (som er anvendt til
eksamensprojektet) skal vedlægges eksamensopgaven.

Prøven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog
således at alle dele af opgaven undtagen problemformulering og
konklusion kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Det
skal således fremgå af besvarelsen hvilke afsnit de enkelte
deltagere er ansvarlige for.
Prøven må have deltagelse af max. 3 studerende.
Omfang ved individuel besvarelse: max. 15 sider
Omfang ved gruppebesvarelse med 2 medlemmer: max. 25 sider
Omfang ved gruppebesvarelse med 3 medlemmer: max. 35 sider.

Ved reeksamination kan det indsamlede empiriske materiale bruges
igen; de(n) studerende kan i samråd med eksaminator også vælge
at lave et nyt projekt under de ovenfor beskrevne betingelser.