Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Regionalt Tema 2: Thailand/Burma (BA 4. sem.) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 6 t/u i 6 uger For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25372

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan redegøre for en eller flere antropologisk problemstillinger i regionen
  • kan begrunde valg af problemstilling udfra kendskab til antropologisk forskning og forskningstraditioner i regionen
  • kan redegøre for og diskutere forskellige teoretiske tilgange og positioner i forhold til den valgte problemstilling.
  • selvstændigt kan fremskaffe relevant faglig litteratur om en regional forankret antropologisk problemstilling

Indhold

Sydøstasien: Antropologiske fortællinger & globalisering i BURMA & THAILAND

Burma og Thailand eksemplificerer to forskellige former for nationalisme og positioner i globaliseringen. I kurset demonstreres nogle af forskellene og deres historiske forankring. Etnicitet og religion er vigtige ingredienser i begge landets politiske proces. Vi følger Burmas konfliktfyldte historie, forsøg på forsoning og demokratisering og antropologiens rolle. Thailand er både smilets og militærkuppets land. Her diskuteres anti-globale strategier, kultur, etnicitet, sex, kønsroller og miljø, og kritikken af vestligt konsum - mens burmeserne i stort omfang er afskåret fra globalt konsum og andre friheder. De seneste års magtkamp mellem Thaksin, nu i eksil, og kongen handler både om demokrati og karismatisk lederskab. Burma er et af de mest multi-etniske samfund i verden og der tale flere end 100 sprog og dialekter. Buddhismen og munkenes politiske rolle før og efter opstanden i 2007 behandles i forløbet.Kurset giver muligheder for at anvende et bredt repertoire af fagets begreber. Hvis der er tid og ønske herom vises film. De seneste begivenheder i begge lande, valget i Burma og rødskjorternes opstand i Thailand, vil naturligvis være i forgrunden!

Faglige forudsætninger

Regionen i Regionalt Tema 2 skal være forskellig fra regionen i Regionalt Tema 1.

Underviser

Mikael Gravers

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som holdundervisning. Mindre skriftlige øvelser, studenter- eller læsegruppeoplæg, m.m. kan forekomme.

Litteratur

KOMPENDIER KØBES I STAKBOGLADEN

Følgende bøger skal I selv købe på nettet. ABE books, Saxo, Amazon, Book Depository etc. som ofte sælger brugte eksemplarer.

Penny van Estrik 2000. Materializing Thailand . London.Mikael Gravers 1999. Nationalism as Political Paranoia in Burma . Richmond, Curzon Press/Routledge (køb den brugt - ellers er den for dyr).

 

 

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i antropologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven er: Fri mundtlig på baggrund af synopsis. Hjælpemidler: Alle.
Varighed incl. Bedømmelse: 30 min.

Prøven består i, at den studerende giver en mundtlig præsentation af max. 20 minutters varighed om et selvvalgt emne inden for den givne region. Emnet skal godkendes af underviseren. Den mundtlige fremstilling skal indeholde en redegørelse for emnets empiriske og teoretiske placering i den regionale kontekst. Præsentationen kan følges op med uddybende eller opklarende spørgsmål med udgangspunkt i emnet og præsentationen.

Samtidig med den mundtlige prøve fremlægges:

1) En skriftlig synopsis (max. 1 normalside) over den mundtlige fremstilling

2) Den til prøven udarbejdede litteraturliste. Denne skal rumme mindst 20 titler, hvoraf mindst én skal være en monografi. Højst to tredjedele af titlerne må optræde på undervisningsplanens læseliste.

Kvaliteten af synopsis, formalia vedrørende litteraturlisten, samt formidlingstekniske aspekter indgår modificerende i bedømmelsen, hvor hovedvægten vil ligge på det faglige indhold.