Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Regionalt Tema 2: Tibet (BA 4. sem.) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 6 t/u i 6 uger For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29254

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan redegøre for en eller flere antropologisk problemstillinger i regionen
  • kan begrunde valg af problemstilling udfra kendskab til antropologisk forskning og forskningstraditioner i regionen
  • kan redegøre for og diskutere forskellige teoretiske tilgange og positioner i forhold til den valgte problemstilling.
  • selvstændigt kan fremskaffe relevant faglig litteratur om en regional forankret antropologisk problemstilling

Indhold

Disciplinen introducerer den studerende til en etnografisk region på baggrund af behandlingen af udvalgte antropologiske problemstillinger og forskningstraditioner. Formålet med disciplinen er, at den studerende opnår et solidt kendskab til menneskelige, sociale og kulturelle forhold i den behandlede region.

Anthropologicalperspectives on Tibet and the Himalayas

With a 1400-year written history and a territory the size of Western Europe, Tibetan civilization exerted powerful political and cultural (especially religious) influence across Asia, and yet until the twentieth century, largely escaped Western interest. The mystery of Tibetan Buddhism, the charisma of the Dalai Lama, and the perception of Tibet as a country currently under occupation and subject to internal colonialism have drawn the attention of Hollywood actors and Western politicians, but comparatively little sustained and significant anthropological study. This course will introduce to students a variety of subjects that could be explored in the anthropological study of Tibet and the Himalayas, including nationalism, politics, culture, religion, ethnicity, gender, and development.

 

 

Faglige forudsætninger

Regionen i Regionalt Tema 2 skal være forskellig fra regionen i Regionalt Tema 1.

Underviser

Cameron David Warner

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som holdundervisning. Mindre skriftlige øvelser, studenter- eller læsegruppeoplæg, m.m. kan forekomme.

Litteratur

Texts are available in‘Stakbogladen' (University book shop)

Five books can be bought on Amazon; ABE or other internet shops:

Goldstein, Melvyn C., William Siebenschuh, and Tashi Tsering. The Struggle for Modern Tibet: The Autobiography of Tashi Tsering . East Gate Book, 2000.

Kapstein, Matthew. The Tibetans , Blackwell, 2006.

Makley, Charlene Elizabeth. The Violence of Liberation: Gender and Tibetan Buddhist Revival in Post-Mao China . University of California Press, 2007.

Ramble, Charles. The Navel of the Demoness: Tibetan Buddhism and Civil Religion in Highland Nepal . Oxford University Press, 2007.

Shabkar Tsogdruk Rangdrol (Zhabs dkar ba Tshogs drug rang grol). The Life of Shabkar: The Autobiography of a Tibetan Yogin . Translated by Matthieu Ricard. Snow Lion Publications, 2001.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i antropologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven er: Fri mundtlig på baggrund af synopsis. Hjælpemidler: Alle.
Varighed incl. Bedømmelse: 30 min.

Prøven består i, at den studerende giver en mundtlig præsentation af max. 20 minutters varighed om et selvvalgt emne inden for den givne region. Emnet skal godkendes af underviseren. Den mundtlige fremstilling skal indeholde en redegørelse for emnets empiriske og teoretiske placering i den regionale kontekst. Præsentationen kan følges op med uddybende eller opklarende spørgsmål med udgangspunkt i emnet og præsentationen.

Samtidig med den mundtlige prøve fremlægges:

1) En skriftlig synopsis (max. 1 normalside) over den mundtlige fremstilling

2) Den til prøven udarbejdede litteraturliste. Denne skal rumme mindst 20 titler, hvoraf mindst én skal være en monografi. Højst to tredjedele af titlerne må optræde på undervisningsplanens læseliste.

Kvaliteten af synopsis, formalia vedrørende litteraturlisten, samt formidlingstekniske aspekter indgår modificerende i bedømmelsen, hvor hovedvægten vil ligge på det faglige indhold.