Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Regionalt Tema 2: Vestafrika (BA 4. sem.) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 6 t/u i 6 uger For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/antro/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29258

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende

  • kan redegøre for en eller flere antropologisk problemstillinger i regionen
  • kan begrunde valg af problemstilling udfra kendskab til antropologisk forskning og forskningstraditioner i regionen
  • kan redegøre for og diskutere forskellige teoretiske tilgange og positioner i forhold til den valgte problemstilling.
  • selvstændigt kan fremskaffe relevant faglig litteratur om en regional forankret antropologisk problemstilling

Indhold

Kurset er en introduktion til Vestafrika, regionens komplekse historie, og centrale antropologiske perspektiver og problemstillinger. Centralt for forløbet er det dynamiske forhold mellem de økonomiske, sociale og politiske transnationale relationer, der ofte betegnes som 'globalisering,' og vestafrikanske aktørers livsverden og social praksis. Dette overordnede fokus belyses hovedsageligt via konkrete studier af materiel kultur - såsom turistkunst, den illegale diamanthandel og "traditionelle" maskerader - fra forskellige lande og områder i regionen. Kurset giver mulighed for at anvende en lang række af fagets begreber, og at arbejde mere konkret og regionalt forankret med perspektiver fra kurset i Historisk og Global Perspektivering. Undervisningen veksler mellem oplæg fra underviseren, studenteroplæg, øvelser og diskussion.

Faglige forudsætninger

Regionen i Regionalt Tema 2 skal være forskellig fra regionen i Regionalt Tema 1.

Underviser

Bodil Birkebæk Olesen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som holdundervisning. Mindre skriftlige øvelser, studenter- eller læsegruppeoplæg, m.m. kan forekomme.

Litteratur

First Class: Undervisers Power Points, læsevejledninger til undervisningsgangene og til læsegruppeoplæg vil blive lagt ud i First Class, ligesom de studerende vil blive opfordret til at lægge noter og oplæg ud i konferencen. 

Kompendier købes i Stakbogladen

Følgende bøger skal I selv købe (er bestilt hjem i Stakbogladen):

Piot, Charles. 1999. Remotely Global: Village Modernity in West Africa . Chicago: University of Chicago Press.

Argenti, Nicolas. 2007. The Intestines of the State: Youth, Violence, and belated histories in the Cameroon Grassfields . Chicago: University of Chicago Press.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i antropologi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Prøven er: Fri mundtlig på baggrund af synopsis. Hjælpemidler: Alle.
Varighed incl. Bedømmelse: 30 min.

Prøven består i, at den studerende giver en mundtlig præsentation af max. 20 minutters varighed om et selvvalgt emne inden for den givne region. Emnet skal godkendes af underviseren. Den mundtlige fremstilling skal indeholde en redegørelse for emnets empiriske og teoretiske placering i den regionale kontekst. Præsentationen kan følges op med uddybende eller opklarende spørgsmål med udgangspunkt i emnet og præsentationen.

Samtidig med den mundtlige prøve fremlægges:

1) En skriftlig synopsis (max. 1 normalside) over den mundtlige fremstilling

2) Den til prøven udarbejdede litteraturliste. Denne skal rumme mindst 20 titler, hvoraf mindst én skal være en monografi. Højst to tredjedele af titlerne må optræde på undervisningsplanens læseliste.

Kvaliteten af synopsis, formalia vedrørende litteraturlisten, samt formidlingstekniske aspekter indgår modificerende i bedømmelsen, hvor hovedvægten vil ligge på det faglige indhold.