Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Brands and branding in a semiotic perspective ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 30  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29632

Formål

Branding signs is a course about brands as signs and branding as a sign process. How is a brand capable of creating communities? What is a community? How does one get attracted to a community? What is an emotion? How does a brand becomes endowed with certain life style values? What is a value? These questions are central for the course.

 

 

Indhold


Most theory of brands and branding often lacks theories about cognition, it often neglect basic recognition elements, and is very superficial it is analysis of brands. Most theories deal with life style values, without presenting a sufficient definition of the concept of value. And without more than a common sense understanding of values, it is impossible to understand how values can affect the relevant minds. It seems like the superficial approach to brands and branding is reflected in a superficial marketing culture in a superficial consumer culture. The branding theory I will present here and the aim of the course is to enable the students to identify and think about the emotional effects brand values cause, to make them understand branding as a process of creating emotional communities; to understand the brand as a sign and branding as a sign process in semiotic terms. Finally, to enable the students to understand how brands communicate, what brand communication is in semiotic terms. Core concepts are: Brands, branding, community, communication, emotions, semiotics.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Torkild Thellefsen

 

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning, gruppearbejde og studenteroplæg

 

 

Engelsk

 

Litteratur

Kan indgå i uddannelsen som:

INF linje a og b: KFL og valgfag
MED:Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag
DD linje a og b: valgfag
cand public: valgfag

Audiodesign: valgfag

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen