Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

It-projektledelse ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: Semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 30  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29616

Formål

Formål

Formålet med kurset er at give den studerende en teoretisk forståelse for projektarbejdsformens muligheder og begrænsninger og give den studerende redskaber til velovervejet og effektivt at arbejde med projekter i en organisation.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende opnår følgende kompetencer:

Akademiske kompetencer
• En grundlæggende teoretisk og praktisk forståelse af projektarbejdsformen til udvikling og implementering af it-systemer i organisationer.
• Viden om sammenhængen mellem projektets betingelser, opgavens natur og forskellige projektstrategier og projektmodeller.
• Viden om klassiske projektstyrings metoder og teknikker
• Evne til kritisk og konstruktivt at vurdere projektstyringsstandarder og modeller - som Prince2
• Indsigt i de organisatoriske forandringer implementeringen af teknologi afstedkommer i organisationer, og hvordan disse kan ledes.
• Viden om ledelse af projektgrupper og metoder til samarbejde.

Praksiskompetencer:
• Evne til at organisere projektet og vælge projektstrategi, projektmodel og fremgangsmåde med udgangspunkt i en analyse af projektets betingelser og opgavens natur. Analyse af projektets betingelser omfatter udviklingsorganisation, brugerorganisation, leverandører, samarbejdsrelationer, teknologi, risici og usikkerheder.
• Evne til at udnytte klassiske projektstyringsteknikker som estimering, schedulering, ressourcestyring, ændringshåndtering og risikostyring,
• Evne til at lede implementering af teknologi og de forandringer, der er forbundet med implementeringen,
• Evne til at håndtere projektlederrollen i relation til beslutningstagere, projektdeltagere, samarbejdspartnere og underleverandører.

 

 

Indhold

Kurset omfatter følgende emner:
- Projektet som organisationsform
- Projektforberedelse
- Projektstrategi og klassiske projektmodeller
- Projektorganisering
- Risikohåndtering
- Kvalitetssikring
- Anvendelse af projektstyringsværktøj
- Paradigmer i projektledelse
- Planlægning og estimering
- Business case og måling af succes
- Underleverandørstyring
- Krav- og ændringsstyring
- Implementering, useraccept og tillid
- Projektporteføljeledelse
- High Performance teams
- Projektlederen som person
Emnerne relateres til den agile styringsmodel repræsenteret ved SCRUM og til den i øjeblikket meget udbredte projektstyringsmetode PRINCE2

Deltagerne skal i løbet af kurset i grupper analysere en eller flere konkrete projekter fra en virksomhed.
Arbejdet med analysen skal organiseres som et projekt med anvendelse af udvalgte værktøjer, metoder og teknikker fra kurset.

Resultatet fra dette arbejde dokumenteres i eksamensopgaven.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Jette Lundin

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, præsentation fra praktikere, arbejde med cases og studenterfremlæggelser af artikler og af arbejdet med cases.

I løbet af kurset skal gennemføres en større opgave i grupper på 3-5 personer. Det er en del af opgaven at styre arbejdet under anvendelse af projektstyringsteknikker og metoder fra kurset.

 

 

Dansk

 

Litteratur

Der vil forekomme ændringer i nedenstående - dette skal betragtes som et foreløbigt pensum.

Cadle, James and Yeates, Donald: Project Management for Information Systems, 5th edition, Prentice Hall 2008

Christensen, Søren og Kreiner Kristian: Projektledelse i løst koblede systemer

Udvalgte kapitler fra:
Andreas Munk-Madsen, Strategisk Projektledelse
Marko
Kapitler 1-12 (inclusive)

Briner, Wendy; Geddes, Michael & Hastings, Colin. (1996).
Chapter 1: What makes a good project leader?
In: Project leadership: 2. ed., pp. 15-33.
Gower

Andersen, Niels Erik. (2002).
Chapter 3.2+3.3: Udførelse og ledelse.
In: Professionel systemudvikling. erfaringer, muligheder og handling: 1. udgave, pp. 44-62.
Ingeniøren-Bøger

 


Briner, Geddes and Hastings kap1

Markus, M. Lynne & Ji-Ye, Mao. (2004).
Participation in Development and Implementation - Updating An Old, Tired Concept for Today's IS Contexts.
In: Journal of the Association for Information Systems, Vol. 5, Iss. 11/12, pp. 514-544.

Pollack, Julien. (2007).
The changing paradigms of project management.
In: International journal of project management, Vol. 25, Iss. 3, pp. 266-274.

Udvalgte afsnit fra Prince2 2009 manualen: Managing Successful Projects with PRINCE2, OGC, www.tsoshop.co.uk
Schwaber, Ken. (2004).
Chapter 2: New Management Responsibilities.
In: Schwaber, Ken: Agile project management with Scrum, pp. 15-23.
Microsoft Press
Schwaber, Ken. (2004).
Chapter 1: Backdrop: The Science of Scrum.
In: Schwaber, Ken: Agile project management with Scrum, pp. 1-14.
Microsoft Press
Nelson, Ryan R. (2005).
Project Retrospectives: Evaluating Project Success, Failure, and Everything in Between.
In: MIS Quarterly Executive, Vol. 4, Iss. 3, pp. 361-372.

Thomas, G. and W. Fernández
"Success in IT projects: A matter of definition?" International Journal of Project Management In Press, Corrected Proof.

Sabherwal, R. (2003). "The evolution of coordination in outsourced software development projects: a comparison of client and vendor perspective." Information and Organization 13: 153-202.

Boye, Vibeke & Lundin, Jette (1990)
Formal Evaluation as a Tool for the Improvement of Working Practices and the Quality of Computer Based Systems
Second European Conference on Software Quality Assurance (elektronisk kopi)

Markus L, Tanis C (2000) "The Enterprise system, From adoption to Succes"

Kotter, John P: Leading Change: Why Transformation Efforts Fail

Schlichter, Bjarne R. & Rose, Jeremy: "Analyzing trust perceptions in systems implementations"
The paper was presented at the "4th Mediterranean Conference on Information Systems", 2009, Athens, Greece.


Daft, Richard L. (2007).
Chapter 9: Decision-making Processes.
In: Daft, Richard L.: Understanding the theory and design of organizations, pp. 319-352.
Thomson/South-Western

Cooper, Robert G.; Edgett, Scott J. & Kleinschmidt, Elko J. (2000).
New Problems, New Solutions: Making Portfolio Management More Effective.
In: Research Technology Management, Vol. 43, Iss. 2, pp. 18-.


CMMI model for development version 1.2 (orientering i modellen)

Gray and Larson (2003) Project
Management. McGraw Hill, kapitel
11

Markus, M.L. & Benjamin, R.I.
(2003) Change Management
Strategy. Chapter 5. I Strategic
Information Management:
Challenges and Strategies in
Managing Information Systems.
Ed. by Robert D. Galliers &

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja, det er anbefalet, at der skrives opgave i samarbejde med en ekstern partner

 

Kan indgå i uddannelsen som:

MED: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
INF linje a og b: VOS og valgfag
DD linje a : valgfag og specialiseringsfag


DD linje b: valgfag

Audiodesign: valgfag

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning