Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Globale kulturer og medier ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 1 semester.
  • Timer per uge: Angives senere
  • Deltagerbegrænsning: Ingen.
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27575

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Er i stand til at analysere medierede fællesskaber med fagets teorielementer, herunder særligt diskursanalysen.
  • Demonstrerer evne til at skelne globale, nationale og lokale niveauer fra hinanden.
  • Demonstrerer evne til at analysere forskellige medialiseringsformer og medieplatformer.
  • Demonstrerer evne til at analysere de forskellige kulturelle implikationer af disse
  • Er i stand til at perspektivere de medierede fællesskaber i forhold til klassiske fællesskaber.
  • Er i stand til at forholde sig refleksivt og kritisk til de forskellige kulturelle implikationer af fællesskaberne.

Indhold

Formålet med denne disciplin er at opøve evnen til at arbejde analytisk med forskellige globaliserings- og lokaliseringsstrategier inden for et oplevelsesorienteret kultur- og mediefelt. Der arbejdes æstetisk, medie- og sociokulturelt samt især kritisk diskursanalytisk.Kurset behandler nyere former for markedsorienterede og identitetsgivende fællesskabskonstruktioner. Disse diskuteres i forhold til allerede etablerede, klassiske fællesskaber. Kurset vil bestå af en række temastudier, der varierer fra semester til semester.

Faglige forudsætninger

Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier, svarende til 90 ECTS, inden for et andet fagområde.

Underviser

Carsten Stage

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen er hovedsageligt projektorienteret. Med omdrejningspunkt i selvstændigt arbejde mellem sessionerne udført individuelt og i grupper (læsning, refleksion, diskussion, indsamling og analyse af data), arbejdes der på sessionerne refleksivt, analytisk og entrepreneurielt med stoffet. I tilknytning til synopsen gives der vejledning. Projektets emne, teori og metode samt litteratur aftales med og godkendes af vejleder.

Litteratur

Indføring i forskellige globaliserings- og lokaliseringsstrategier inden for et oplevelsesorienteret kultur- og mediefelt - herunder nyere former for markedsorienterede og identitetsgivende fællesskabskonstruktioner. Disse diskuteres i forhold til allerede etablerede, klassiske fællesskaber og analyseres både æstetisk, medie- og sociokulturelt samt kritisk diskursanalytisk.

Kurset består af en række temastudier, der varierer fra semester til semester. Eksempler på disse kan være musik- og filmkulturelle fællesskaber på nettet, on- og offline spilkultur, globale og nationale medieevents.

Den endelige litteraturliste udleveres ved semesterstart.

Bemærkninger

Der optages kun studerende på hele Begivenhedskultur-uddannelsen.

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i begivenshedskultur

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur