[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Målet med denne disciplin er at indføre i forskellige konstruktivistiske teorier omkring etableringen af det moderne, herunder det postmoderne selvrefleksive, konsumerende og sociale identiteterselv. Her bringes fx konstruktivistiske performativitets-, konsumptions-, ritualiserings- og mediekulturelle teorier i anvendelse. Materialefeltet udgøres af alment kulturelle og markedskulturelle teksttyper, events og praksisformer. Formålet er at gøre den studerende i stand til at arbejde dynamisk både internt i de enkelte begivenhedskulturelle praksisfelter og eksternt i forhold til en større kulturel ramme. Den studerende introduceres for et bredt materialefelt, og der arbejdes med forskellige genrer og teksttyper: skrevne tekster, billeder, forskellige medieformater og praksisformer.Forløbet vil bestå af en række temastudier, der varierer fra semester til semester. Af eksempler på sådanne kan nævnes selvfremstillings- og forvandlingsformer i tv, turisme som moderne identitetsform, shopping som ritualiseret hverdagspraksis.
Adgangskravet til tilvalget er 1½ års beståede studier, svarende til 90 ECTS, inden for et andet fagområde.
Dorthe Refslund Christensen
Undervisningen er hovedsageligt projektorienteret. Med omdrejningspunkt i selvstændigt arbejde mellem sessionerne udført individuelt og i grupper (læsning, refleksion, diskussion, indsamling og analyse af data), arbejdes der på sessionerne refleksivt, analytisk og entrepreneurielt med stoffet. I tilknytning til opgaven gives der vejledning. Projektets emne, teori og metode samt litteratur aftales med og godkendes af vejleder.
Meddeles senere.
Der optages kun studerende på hele Begivenhedskultur-uddannelsen.