Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Biologiens Forskning i teori og praksis (Q4) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 4. kvarter
  • Timer per uge: 4-10
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 25999

Formål

Kursets formål er at give deltagerne erfaring med og grundliggende kompetencer for selvstændigt at planlægge og gennemføre en mindre videnskabelig undersøgelse, herunder overveje formål og hypoteser, eksperimentelt design, søge og sammenfatte baggrundsviden og evaluere resultatet af et simpelt felt- eller laboratorieforsøg. Det hele sammenfattes i en skriftlig "publikation" og et foredrag. I processen opnås en tæt kontakt til et af forskningsmiljøerne på instituttet og indsigt i, hvordan forskning foregår, og hvordan dagligdagen former sig i et forskningsmiljø.

Obligatorisk program

Hele kurset undtagen forelæsninger.

Indhold

Kurset giver en teoretisk og praktisk introduktion til forskningsprocessen. Forelæsninger introducerer basale ideer og koncepter vedrørende opstilling af hypoteser of spørgsmål, simpelt eksperimentelt design, elektronisk litteratursøgning i Statsbibliotekets databaser; en introduktion til læsning af og uddragning af information fra original litteratur, samt forskningsetik og problemer omkring plagiering. Herefter fordeles de studerende på instituttets skes forskningssektioner hvor man i grupper af 2-3 gennemfører eget eksperimentelt/teoretisk arbejde i tilknytning til eksisterende forskningsprojekter sammen med en vejleder blandt instituttets lærere. Der udarbejdes en skriftlig rapport over arbejdet, som rettes igennem af vejlederen inden endelig aflevering. Kurset afsluttes med et mini-symposium, hvor grupperne fremlægger resultaterne af deres arbejde for hinanden og for deltagende lærere.

1. uge: Forelæsninger 2 x 2 timer

  1. Videnskabelig tankegang, forskningsspørgsmål, kreativitet, formulering af projektspørgsmål, hypotesetestning
  2. Litteratursøgning, Statsbiblioteket. Forskningsetik & plagiering.

2. uge: Forelæsninger 2x2 timer

  1. Eksperimentelt design, statistik, observationer, feltarbejde/ laboratoriearbejde/ teoretisk arbejde, forsøgsetik

  2. Den videnskabelige artikel

 

3. uge: Seminar 2 x 2 timer

  1. Orientering om projekter, valg af projekt, laboratoriesikkerhed
  2. Orienterings- og planlægningsmøde med vejleder

4.-6. uge: Forskningsprojekt

7. uge: Færdiggørelse af projektrapport og forberedelse af mundtlig præsentation

Lørdag efter uge 7: Mini-konference og aflevering af endelig projektrapport

 

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Styringsgruppe og undervisere:

Jens M. Olesen , Finn Borchsenius, samt repræsentanter for hver af de øvrige forskningssektioner.

Undervisnings- og arbejdsform

2 x 2 F/uge i 3 uger,

10 timers forskningsprojektarbejde/uge i 3 uger,

6 timers studenterforelæsninger i 1 uge.

Projektrapport, max. 13.750 anslag inkl. mellemrum (svarende til 5 normalsider) afleveres til projektvejleder i slutningen af uge 6 og returneres med krav om rettelser i uge 7. Endelig aflevering ved kursusafslutning.

Litteratur

Ruxton, G. D. & Colegrave, N. Experimental design for the life sciences. 2 nd (lærebog), videnskabelige artikler og udleverede noter

Kursushjemmeside

http://www.aula.au.dk/

 

Eksamensterminer

Ordinær eksamen: 4. kvarter, uge 24

Reeksamen: August

Udbyder

Biologisk Institut

Læringsmål

Efter kurset forventes de studerende at kunne:

  • redegøre for tankegangen bag formulering af hypoteser og forskningsspørgsmål indenfor den biologiske videnskab
  • beskrive grundprincipperne for eksperimentelt design
  • fremskaffe og bruge relevant original litteratur til belysning af en konkret problemstilling
  • syntetisere og præsentere resultaterne af en simpel videnskabelig undersøgelse

 

Bedømmelse

  • 15 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse i projektrapport, lærebog og noter.
  • Samlet bedømmelse af projektrapport og mundtlig eksamen, 7-trinsskala.
  • Ekstern censur

 Eksamination forestås af projektvejleder sammen med et medlem af styringsgruppen.