Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U DSG Konceptudvikling ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: Ialt 40 lektioner. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26186

Formål

Det er kursets faglige målsætning at give de studerende en overordnet indsigt i faserne i et produktudviklingsforløb og specifikt at give den studerende viden og færdighed i håndteringen af de faser i et produktudviklingsforløb, hvor koncepter genereres, udvælges og testes.

Det er af vital betydning for et succesrigt produktudviklingsforløb, at man tidligt kan begynde gradvist at konkretisere det nye produkt for at kunne sandsynliggøre en rimelig sammenhæng imellem ønskede egenskaber og funktionalitet - og mulighederne for at kommercialisere disse.

Efter gennemført kursus kan den studerende beherske metoder og værktøjer til at synliggøre produktet tidligt i udviklingsforløbet.

Indhold

Kurset tager udgangspunkt i en række forskellige produktudviklingsmodeller, herunder Coopers Stage-Gate model, integreret produktudvikling og tilpassede produktudviklingsmodeller, hvor fokus er på teknologidrevet produktudvikling.

 

Efterfølgende fokuseres der specifikt på konceptfasen i produktudviklingsforløbet, hvor følgende områder behandles:

  • Produktspecifikationer
  • Konceptgenerering
  • Konceptudvælgelse
  • Koncepttest

 

Ydermere behandles forhold som

  • Produktarkitektur
  • Industriel design
  • Design for Manufacturing

Personlig udvikling

Der tilstræbes, at den studerende træner evnen til at samarbejde i grupper, kreativitet og evnen til at søge ekstern information og kontakter.

Faglige forudsætninger

LOOP 1 "Markedsføringsplanen" bestået med karakteren mindst 02.

Underviser

Irina Kazankova

Undervisnings- og arbejdsform

Der anvendes en kombination af klasseundervisning, selvstændige øvelser og gruppearbejde. Det bestræbes at belyse de fleste emner gennem problemstillin­ger fra LOOP projektet.

Danish

Litteratur

Karl T. Ulrich, S.D. Eppinger: "Product Design and Development", 3 rd edition, McGraw-Hill, 2004.

Der vil ligeledes blive anvendt artikler, som placeres på Blackboard.

Læringsmetoder i %

Holdundervisning 35 %

Øvelsesundervisning 30 %

Projekt/problemorienteret undervisning 35 %

Pensum

Anbefalet litteratur på ca. 450 sider

IT-færdigheder

Program Niveau

Pro/ENGINEER Analysere - kan strukturere og anvende begrundet (4)

MS Word Afprøve - kan anvende og håndtere (3)

Beståelseskrav

Godkendt/Ikke godkendt på baggrund af afleveret rapport.

Den studerende skal opnå bedømmelsen "Godkendt" for at bestå.

Kriterier for målopnåelse

· Minirapporten skal demonstrere kendskab til og forståelse af begreber, modeller, metoder og værktøjer indenfor kursets pensum og deres anvendelse til praktiske problemstillinger for loop 2 projektet.

· Minirapporten skal indeholde:

o Udarbejdelse af produktets Opportunity Statement: Core benefit proposition.

o Krav og specifikationer for produktet.

o Anvendelse af udvælgelsesmatrix og/eller scorecard til konceptvalg proceduren.

o Udarbejdelse af storyboards for konceptet med henblik på gennemførelse af koncept test.

o Produktarkitektur i visualiseret form.

o Omkostningsberegningerne for udvalgte emne fra konceptet.

· Minirapporten skal være godt struktureret og skrevet i et forståeligt sprog uden mange grammatiske fejl.

· Minirapporten skal i stor grad være visualiseret vha. tabeller, diagrammer, skitser, tegninger, billeder og andre visualiserings metoder.

· Der skal være referencer til anvendte informationskilder samt kunder, fokusgrupper, eksperter mm.

· Omkostningsberegningerne skal understøttes af oplysninger fra underleverandører.

Studieordning og bedømmelse


Uddannelsen til ingeniør i Business Development

  • Hj.opg.ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Godkendelsesprocedure.

Den studerende bedømmes ud fra en minirapport udarbejdet gruppevis. Rapporten skal have et omfang på 10-15 sider og afleveres ved kursets afslutning. I rapporten skal ansvarsfordelingen fremgå. Rapporten bedømmes "Godkendt"/"Ikke godkendt".