Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U LOOP4 Strategisk ledelse og Organisationsteori ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: Ca. 3 timer per uge
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26188

Formål

LOOP 4 - Strategisk Ledelse og Organisationsteori er 4. semesters omdrejningspunkt. Det tilstræbes, at alle fagene på semesteret bringes i spil i forbindelse med projektarbejdet i LOOP'et.

Kurset består ud over selve projektet af følgende delkursus:

  • Personlige og sociale kompetencer
  • Det personlige lederskab

 

LOOP 4 kan tage udgangspunkt i en konkret koncern, strategisk forretningsenhed, afdeling/funktion eller iværksættervirksomhed.

 

Formålet med LOOPet er at udarbejde en plan for, hvordan virksomheden (objektet) strategisk opnår en optimal udvikling i fremtiden. Der er således fokus på udarbejdelsen af nogle fornuftige planer for objektets fremtidige virke og/eller retningslinier for, hvordan man tilsikrer den bedst mulige implementering af disse planer.

Grundlæggende kan man således have udgangspunkt i tre problemområder:

  • Udarbejdelse af strategiske planer for objektet, der respekterer målsætninger og højere planlægningsniveauer
  • Udarbejdelse af forslag til strategiske udviklingsprocesser, der gennem medarbejder-motivation og indsigt tilsikrer den bedst mulige implementering af de udarbejdede planer
  • Ændring af virksomhedens organisationsstruktur, ledelsesfilosofier og kultur med henblik på udvikling af virksomheden i en ønsket retning

Projektgruppen kan vælge at behandle ét eller flere af ovennævnte problemområder. Valget foretages enten på baggrund af en problemanalyse eller et eksplicit ønske fra opdragsvirksomheden.

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Fagets målsætning: At de studerende gennem viden om forskellige teorier om personlig ledelse får indsigt i kompleksiteten i ledelsesmæssige relationer. Med fokus på emotionel intelligens som teoretisk fundament gennemgås forskellige perspektiver på ledelse og lederskabelse. Gennem teoretisk indsigt, praktisk træning og brug af egnede evaluatorer tilsigtes det, at de studerende udvikler og styrker deres interpersonelle kompetencer og mulighed for konstruktivt lederskab.

Indhold

  • strategisk planlægning og strategiske processer
  • strategisk ledelse
  • strategi og organisatoriske processer
  • organisation og organisatoriske perspektiver - grundlæggende organisationsteori samt dannelse af 
  • nye mulighedssøgende og forretningsorienterede organisationsmodeller
  • lederens personlige kvalifikationer.
  • ledelse og lederroller. Ledelse, magt og autoritet
  • lederstile: Situationsbestemt ledelse og emotionel intelligens i lederskabet
  • motivation: Behovs- og procesteorier.
  • kompetenceledelse
  • værdibaseret ledelse

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Fagets indhold: De studerende vil få kendskab til forskellige synsvinkler på ledelse og samarbejde. Arbejdet med fagets indhold relateres til arbejdet i LOOPgruppen.

Arbejdet med ledelsesudvikling ses i relation til begrebet "følelsesmæssig intelligens", der benyttes om et gennemgående begreb.

I faget vil blive arbejdet med forskellige synsvinkler og teorier om ledelse og lederudvikling, f.eks.

  • Lederens personlige kompetencer og udvikling.
  • Ledelse og lederroller. Ledelse, magt og autoritet
  • Lederstile: Situationsbestemt ledelse, anerkendende ledelse, narrativ ledelse.

Personlig udvikling

De studerende vil efter dette semester (have):

  • forståelse for anvendelse af operationel ledelse - leadership, ind i en given kontekst.
  • indsigt i egne muligheder for at udøve magt og indflydelse. De studerende har igennem de foregående semestre arbejdet tæt med egne personlige kompetencer, hvor vi på dette semester ser på konsekvenserne af egen adfærd og kommunikation (EQ) med en ledelsesoptik. 
  • selvstændigt kunne analysere den ledelsesmæssige kontekst og bringe fagets domæner og genstandsfelter - teorier og modeller i anvendelse på en hensigtsmæssig måde, der er målrettet og værdiskabende
  • derfor skal de studerende kunne håndtere at arbejde med modeller og teorier ud fra det hermeneutiske paradigme, hvor refleksion, hypotesedannelse, fortolkning, diversitet og kompleksitet er genstandsfeltet.

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Færdigheder i at kunne kommunikere, engagere og motivere andre er en væsentlig forudsætning for at kunne gøre sig konstruktivt gældende som leder på en arbejdsplads og for at have gode relationer og effektiv opgaveløsning i hverdagen.

Faglige forudsætninger

  • Afsætningsøkonomi fra 1. semester
  • Det faglige grundlag for Loop 4 er primært "Strategisk ledelse og organisation"

Underviser

Oplyses ved henvendelse

Undervisnings- og arbejdsform

Projekt og problemorienteret undervisning

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Der vil være tale om en aktiv arbejdsform, der forudsætter alles aktive medvirken. Faget er baseret på teorigennemgang, personlig stillingtagen, træning, opgaver og øvelser.

Dansk og/eller engelsk

Litteratur

Primær litteratur

  • Carsten Hornstrup m.fl.: Systemisk ledelse, Dansk Psykologisk Forlag 2004
  • Morgan, O, Images of Organization, SAGE Publications, Inc.1997, California
  • Bonner, Lis m.fl., HRM strategi kap.3, Human Resource Management, 2000, Børsen, Kbh.
  • Hersey, P. og Blanchard, K.H., Management of Organizational Behavior, Situational Leadership - chap. 8, Prentice Hall 2001
  • Goleman, Daniel, Leadership that gets result, march - april 2000, Harvard Business Review
  • W. Chan Kim & Reneé Mauborgne: Blue Ocean Strategy, Børsen Forlag
  • Richard L. Daft: The new Era of Management, Thomson
  • Mason A. Carpenter & Wm Gerard Sanders: Strategic Management - A dynamic Perspective - ISBN - 0-13-145354-8 (Pearson - Prentice Hall)
  • Anders Drejer & Louis Printz: Luk Op - nye strategier I en brydningstid - ISBN: 87-91389-05-4 - Jyllands-Postens Forlag

Sekundær litteratur

  • Kirstine Andersen: Kierkegaard og Ledelse, Frydenlund 2005

 

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Undervisningsmateriale:

Goleman, Daniel: Følelsesmæssig intelligens i lederskab. Børsen.

Helth, Poula: lederskabelse - det personlige lederskab. Forlaget samfundslitteratur.

Haslebo, Maja Loua og Danielle Bjerre Lyndgaard: Anerkendende Ledelse. Dansk Psykologisk forlag.

Sekundær litteratur:

Hornstrup, Carsten m.fl.: Systemisk ledelse. Dansk psykologisk forlag.

Læringsmetoder i %

Holdundervisning 10 %

Problem- og projektorienteret undervisning 90 %

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Klasseundervisning                                   20 %

Gruppearbejde                                          40 %

Cases og træningsøvelser                          40 %

Pensum

Der udleveres pensumliste

IT-færdigheder

Ingen særlige

Beståelseskrav

Karakteren skal være 02 eller derover efter 7-trinsskalaen

Kriterier for målopnåelse

LOOP 4:

Fremstillingen:

  • udforme en god og overbevisende skriftlig fremstilling og en mundtlig præsentation af sit arbejde og sin viden, der demonstrerer en forståelse for projektets interessenter og aftagergruppe.
  • udarbejde en velstruktureret, gennemarbejdet og realistisk rapport til ledelsen af virksomheden.
  • rapporten er skrevet med få grammatiske fejl og i et nemt forståeligt sprog uden lange tekstforklaringer, som bedre kunne være illustreret med grafisk/visuelle virkemidler.

Indholdet:

  • gøre rede for relevante modeller og teorier indenfor de fagområder, der behandles i LOOP4.
  • udvise god forståelse for egnede modeller og teorier, så anvendelsen af modeller og teorier bliver retningsgivende for struktur, dataindsamling og behandling samt udarbejdelse af løsningsforslag.
  • demonstrere gruppens evne til at igangsætte, styre og afslutte et projektforløb, herunder evnen til at anvende gruppens ressourcer bedst muligt og reflektere over gruppeprocessen undervejs i projektforløbet.
  • demonstrere evnen til at kombinere teorier og modeller, så de tilpasses og målrettes den konkrete problemstilling bedst muligt.
  • demonstre evnen til at inddrage og kombinere ny og innovativ viden, som ligger ud over pensum, f.eks. i form af informationssøgning via leverandører, virksomheden, specialister fra forskningsmiljøer, eksterne eksperter, Internet, lærebøger, videnskabelige artikler, messebesøg, brochurer, fokusgrupper, observationer, m.m.
  • foretage en vurdering af modeller og teoriers anvendelighed i forhold til de praktiske problemstillinger, LOOP'et bearbejder. I vurderingen skal indgå en diskussion af styrker og svagheder ved forskellige tilgange.

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

  • Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • o på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • o at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • o at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • o at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)

Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt

  • o at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • o at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)

Bedømmelse

LOOP 4:

Projekt og mundtligt forsvar

Projektbehandling

Der skal udarbejdes en skriftlig hovedrapport på max. 50 sider + bilag. Udover hovedrapporten udarbejdes der en kortfattet ledelsesrapport samt procesrapport.

Der afleveres 2 eksemplarer af alle rapporter samt en elektronisk kopi.

Der er 1 time til rådighed til behandling af jeres projekt. Tiden anvendes som følger:

30 minutter:

    • I præsenterer jeres rapport. I den forbindelse vil det være en god ide at definere jeres målgruppe for jeres præsentation, dvs. definere den rolle, som lærer og censor skal indtage. Skal de være lærer/censor, direktion, købere, finansieringskilde. Ligeledes vil det være en god ide, at en del af præsentationen bruges til at perspektivere opgaven (Hvorfor har I løst opgaven på den valgte måde, hvordan kunne den alternativt være løst, hvad er de væsentligste mangler/fejl ved opgaven, og hvordan kan disse evt. udbedres.)
  • 30 minutter:
    • Lærer og censor stiller nogle kritiske spørgsmål til opgaven. Det gælder om, at samtlige gruppemedlemmer tager del i denne diskussion, da det er denne, der kan være grundlag for evt. karakterdifferentiering.
    • Til sidst i behandlingen vil der blive stillet nogle spørgsmål vedrørende procesrapporten.

Indviduel eksamination

  • 10 minutter/studerende:
    • Individuel eksamination med udgangspunkt i de afleverede rapporter. Eksaminationen kan både finde sted i eget og gruppens arbejde.
  • 15 minutter:
    • Karaktergivning - herunder tilbagemelding på projektet og rapporten og de individuelle præstationer.
    • Der medvirker ekstern censor.
    • Eksamenen er individuel. Der vil således primært blive taget udgangspunkt i det individuelt præsterede arbejde i rapporterne samt den individuelle eksamination. Samtidig vil vi forsøge at give den bedst mulige tilbagemelding på projektarbejdet.

Delkursus: Personlige og sociale kompetencer - Det personlige lederskab

Refleksion med udgangspunkt i en synopsis ca.3 sider udarbejdet af de enkelte studerende.  Synopsen danner baggrund for en mundtlig prøve. Vurderingen baseres på det samlede indtryk fra synopsen og den mundtlige præstation.

Udarbejdelse af synopsis og godkendt prøve er en forudsætning for at kunne gå til eksamen i LOOP 4