Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

U SLM Strategisk ledelse og Management ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 4. semester
  • Timer per uge: 80 timer i alt. Timer per uge varierer.
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26187

Formål

Fagets formål er at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder.

 

  • At de studerende får større indsigt i betydningen af en bevidst og faglig begrundet holdning til strategi, ledelse, organisation og motivation i en virksomhed og kendskab til, hvorledes en sådan indsigt kan anvendes til at give nye handlemuligheder i daglige ledelses- og samarbejdssituationer.

 

  • At de studerende bliver i stand til at tilrettelægge og lede virksomhedens strategiske udviklingsaktiviteter, herunder udvikling af e-business strategier, og til at fungere som ledere i det daglige samspil med deres medarbejdere.

 

  • Der tilsigtes en øget forståelse for, at virksomheden er afhængig af de mennesker, der får den til at fungere, og at strategien, ledelsespraksis og arbejdsorganisation er afgørende for virksomhedens resultater og medarbejdernes motivation og kreativitet.

 

Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

  • Strategisk planlægning og strategiske processer
  • Strategisk ledelse
  • Strategi og organisatoriske processer
  • E - Business
  • Organisation og organisatoriske perspektiver - grundlæggende organisationsteori samt dannelse af
  • nye mulighedssøgende og forretningsorienterede organisationsmodeller
  • Lederens personlige kvalifikationer.
  • Ledelse og lederroller. Ledelse, magt og autoritet
  • Lederstile: Situationsbestemt ledelse og emotionel intelligens i lederskabet
  • Motivation: Behovs- og procesteorier.
  • Kompetenceledelse
  • Værdibaseret ledelse

Personlig udvikling

De studerende vil efter dette semester (have):

  • forståelse for anvendelse af operationel ledelse - leadership, ind i en given kontekst.
  • indsigt i egne muligheder for at udøve magt og indflydelse. De studerende har igennem de foregående semestre arbejdet tæt med egne personlige kompetencer, hvor vi på dette semester ser på konsekvenserne af egen adfærd og kommunikation (EQ) med en ledelsesoptik.
  • selvstændigt kunne analysere den ledelsesmæssige kontekst og bringe fagets domæner og genstandsfelter - teorier og modeller i anvendelse på en hensigtsmæssig måde, der er målrettet og værdiskabende
  • derfor skal de studerende kunne håndtere at arbejde med modeller og teorier ud fra det hermeneutiske paradigme, hvor refleksion, hypotesedannelse, fortolkning, diversitet og kompleksitet er genstandsfeltet.

Faglige forudsætninger

  • De studerende har gennem deres projektarbejde et fundament og en motivation for at arbejde målrettet med såvel den operationelle ledelse, som de skal bruge i dagligdagen og den strategiske ledelse, der skal gøre dem i stand til at løse projektopgaver af større og større kompleksitet og i stand til at arbejde med strategiske forandringsprojekter og forretningsudvikling.
  • Faget tager afsæt i den systemiske tænkning, der er socialkonstruktivistisk i sit udgangspunkt. De studerende skal derfor have grundlæggende forståelse for den systemiske tænknings fundament, sprog og kompleksitet.

Underviser

Ulla Bøge Mikkelsen & Susanne Willumsen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen afveksler mellem teori-undervisning, oplæg, plenumdialoger, cases, laboratorieøvelse/ situationsspil, gruppearbejde m.v.

Danish

Litteratur

Primær litteratur

  • Carsten Hornstrup m.fl.: Systemisk ledelse, Dansk Psykologisk Forlag 2004
  • Morgan, O, Images of Organization, SAGE Publications, Inc.1997, California
  • Bonner, Lis m.fl., HRM strategi kap.3, Human Resource Management, 2000, Børsen, Kbh.
  • Hersey, P. og Blanchard, K.H., Management of Organizational Behavior, Situational Leadership - chap. 8, Prentice Hall 2001
  • Goleman, Daniel, Leadership that gets result, march - april 2000, Harvard Business Review
  • W. Chan Kim & Reneé Mauborgne: Blue Ocean Strategy, Børsen Forlag
  • Richard L. Daft: The new Era of Management, Thomson
  • Mason A. Carpenter & Wm Gerard Sanders: Strategic Management - A dynamic Perspective - ISBN - 0-13-145354-8 (Pearson - Prentice Hall)
  • Anders Drejer & Louis Printz: Luk Op - nye strategier I en brydningstid - ISBN: 87-91389-05-4 - Jyllands-Postens Forlag

Sekundær litteratur

  • Kirstine Andersen: Kierkegaard og Ledelse, Frydenlund 2005

Læringsmetoder i %

Holdundervisning 35 %

Øvelsesundervisning 20 %

Selvstudium 20 %

Cases og fremlæggelse 25 %

Pensum

2000 sider

IT-færdigheder

Ingen særlige

Beståelseskrav

Karakteren skal være 02 eller derover på 7-trinsskalaen

Kriterier for målopnåelse

Den studerende skal kunne følgende:

 

  •  
    • gøre rede for tilegnet viden indenfor fagets domæne og genstandsområde ved at vise kendskab til de vigtigste begreber, terminologier og teorier.

 

  •  
    • udvise forståelse for modeller og teoriers intentioner og anvendelighed.

 

  •  
    • udvise forståelse for grundlæggende strategiske, ledelsesmæssige og organisatoriske paradigmer.

 

  •  
    • have indsigt i modellers komparative anvendelighed i forhold til alternative modeller/metod
    • Demonstrere evnen til kombinere teorier og modeller, så de tilpasses og målrettes en konkret problemstilling bedst muligt.
    • Foretage en vurdering af modeller og teoriers anvendelighed i forhold til en praktiske problemstillinger. I vurderingen skal indgå en diskussion af styrker og svagheder ved forskellige tilgange.

Studieordning og bedømmelse


Uddannelsen til ingeniør i Business Development

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


  • Kurset evalueres ved en mundtlig eksamen med udgangspunkt i en udarbejdet synopsis på 3 til 5 sider. Eksamen starter med en kort præsentation af temaet/temaer i synopsis ca. 5 minutter. Efter denne præsentation er der dialog om pensum.
  • Der medvirker ekstern censor ved eksamen, samt 2 eksaminatorer, der er undervisere i faget.