Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Augmented Reality (Q3) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: Q3
  • Timer per uge: Forelæsninger og øvelser (4t/uge)
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 28609

Formål

Deltagerne vil efter kurset have indsigt i begreber, teknologier, teorier og design problemstillinger, der er fundamentale i augmented reality forskning. Arbejdsmetoderne i kurset vil endvidere sætte deltagerne i stand til at designe augmented reality løsninger til et udvalgt anvendelsesområde. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at læse og forstå videnskabelige artikler.

Obligatorisk program

Udvikling af en små-skala AR-løsning.

Indhold

Augmented reality er et forskningsfelt, der integrerer fysiske og digitale omgivelser i en blandet virkelighed. Fra et teknisk perspektiv kan man anvende et bredt spektrum af teknologier fra små indlejrede enheder til storskala projektioner og sensor-installationer til at skabe en augmented reality oplevelse. Eksempler på augmented reality teknologier er ARToolkit med visuelle mærker der linker til lag af 2D og 3D visualiseringer, RFID tags, semacodes, positions- og kompas-baseret AR, som f.eks. Layar på SmartPhones, digital papir og blæk og wearable computers. Teoretisk skelnes der mellem fremgangsmåder for augmented reality, der integreres i hhv. omgivelsen, de objekter der arbejdes med, og brugeren selv. Augmented reality har også tætte bånd til andre nyere forskningsområder som pervasive computing, ubiquitous computing, ambient computing, håndgribelige grænseflader, interaktive rum, mv. Kurset vil give et overblik over såvel den klassiske som den nyeste litteratur på området samt en række teknologier og anvendelser.

Faglige forudsætninger

Pervasive Positioning og Context-Awareness

Underviser

Kaj Grønbæk

Undervisnings- og arbejdsform

Lectures and exercises

Litteratur

Samling af forskningsartikler

Kursushjemmeside

 

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • beskrive  hovedkategorierne inden for forskning i augmented reality og deres karakteristika.
  • anvende augmented reality begreber på udvalgte anvendelsesområder.
  • evaluere styrker og svagheder i augmented reality løsninger.
  • designe og fremstille  prototyper af augmented reality løsninger inden for et anvendelsesområde som en del af designarbejdet. 
  • diskutere og reflektere over de begreber, teknologier, teorier og designproblemer, der er fundamentale inden for forskning i augmented reality.

Eksamensterminer

Marts/april. Reeksamen efter aftale med underviseren.

Udbyder

Datalogisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

Datalogi og IT

Tilmelding til undervisning

http://mit.au.dk

Bedømmelse

Mundtlig eksamen ( 20 minutter) uden forberedelse
7-skala, intern censur