[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Deltagerne vil efter kurset have indsigt i begreber, teknologier, teorier og design problemstillinger, der er fundamentale i augmented reality forskning. Arbejdsmetoderne i kurset vil endvidere sætte deltagerne i stand til at designe augmented reality løsninger til et udvalgt anvendelsesområde. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at læse og forstå videnskabelige artikler.
Udvikling af en små-skala AR-løsning.
Augmented reality er et forskningsfelt, der integrerer fysiske og digitale omgivelser i en blandet virkelighed. Fra et teknisk perspektiv kan man anvende et bredt spektrum af teknologier fra små indlejrede enheder til storskala projektioner og sensor-installationer til at skabe en augmented reality oplevelse. Eksempler på augmented reality teknologier er ARToolkit med visuelle mærker der linker til lag af 2D og 3D visualiseringer, RFID tags, semacodes, positions- og kompas-baseret AR, som f.eks. Layar på SmartPhones, digital papir og blæk og wearable computers. Teoretisk skelnes der mellem fremgangsmåder for augmented reality, der integreres i hhv. omgivelsen, de objekter der arbejdes med, og brugeren selv. Augmented reality har også tætte bånd til andre nyere forskningsområder som pervasive computing, ubiquitous computing, ambient computing, håndgribelige grænseflader, interaktive rum, mv. Kurset vil give et overblik over såvel den klassiske som den nyeste litteratur på området samt en række teknologier og anvendelser.
Pervasive Positioning og Context-Awareness
Kaj Grønbæk
Lectures and exercises
Samling af forskningsartikler
Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:
Marts/april. Reeksamen efter aftale med underviseren.
Datalogisk Institut
Datalogi og IT
http://mit.au.dk
Mundtlig eksamen ( 20 minutter) uden forberedelse
7-skala, intern censur