[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag :
- demonstrere indsigt i og overblik over videnskabsteori og metode inden for den humanistiske fagkreds
- vurdere og diskutere humanistisk forsknings videnskabsteoretiske grundlag
- vurdere og diskutere forholdet mellem forskningsfelt, teori og metode
- vurdere og diskutere fagligpædagogiske undersøgelsers karakter og kvalitet.
- Humanistisk videnskabsteori: ontologi, epistemologi og metodologi.
- Vidensskabende processer i videnskabshistorisk belysning.
- Humanistiske videnskabsteoretiske retninger: fænomenologi, hermeneutik, historisme, (post)strukturalisme, dekonstruktion, pragmatisme og socialkonstruktivisme i humaniora.
- Grundbegreber i humanistisk videnskabsteori: bevidsthed, mening, handling, etik, kultur.
- Kvalitative og kvantitative metoder videnskabsteoretisk perspektiveret.
Undervisningsplan i pdf format
Se undervisningplanen for semesteret
Hvor intet andet er angivet, tilrettelægges undervisningen som en variation af forelæsninger, projektorienterede forløb og oplæg fra studerende, jf. i øvrigt studievejledningen.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
F. Collin og S. Køppes (red.) Humanistisk videnskabsteori . DR Multimedie: 2000
Se studieordningen for yderligere information.