Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Musikfagets didaktik og musikpædagogikkens idéhistorie ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: efterår /forår
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25320

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

- demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier

- analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musikområdet

- analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i relation til musiksyn og fagsyn

- demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhistorie

- demonstrere overblik over musikundervisningens og -uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land

- analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musikskole, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).

Indhold

- centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier

- Musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i forhold til forskellige almene dannelsesforestillinger

- Musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning

- Musikundervisningens og -uddannelsens institutionalisering

- Områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.

Undervisningsplan

Undervisningsplan i PDF format

Faglige forudsætninger

Underviser

Frede V. Nielsen

Undervisnings- og arbejdsform

Se undervisningsplan

Dele af undervisningen kan forekomme på engelsk

Litteratur

Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag

Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.

Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik - eine Einführung in das Studium. Augsburg: Wissner-Verlag.

Som introduktion musikfagets didaktik for studerende med begrænset baggrund i musikpædagogisk teori:

Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Supplerende vigtige bøger:

Johansen G. , S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Eds.) (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk Forlag

Varkøy, Øivind (2003). Musikk - strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunnlagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Varkøy, Øivind (1997).  Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal

Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforlaget.

Kaiser, H.J. & E. Nolte (1989). Musikdidaktik. Sachverhalte, Argumente, Begründungen. Eine Lese- und Arbeitsbuch. Mainz: Schott.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i didaktik (musikpædagogik)

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.