[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
- demonstrere indsigt i centrale almendidaktiske og musikdidaktiske begreber og teorier
- analysere relationer mellem basisfag og undervisningsfag generelt og på musikområdet
- analysere og vurdere musikdidaktiske positioner og konceptioner, herunder i relation til musiksyn og fagsyn
- demonstrere overblik over musikundervisningens og musikopdragelsens idéhistorie
- demonstrere overblik over musikundervisningens og -uddannelsens overordnede struktur i Danmark og mindst ét andet land
- analysere og vurdere læreplaner for musik som undervisningsfag/uddannelsesfag i mindst to institutionelle sammenhænge (fx grundskole, gymnasium, musikskole, musikkonservatorium, lærerseminarium, universitet).
- centrale almendidaktiske og fagdidaktiske/musikdidaktiske begreber og teorier
- Musikundervisningens og musikopdragelsens begrundelser og funktioner i forhold til forskellige almene dannelsesforestillinger
- Musikundervisningens indholds- og metodeproblematik i historisk og systematisk belysning
- Musikundervisningens og -uddannelsens institutionalisering
- Områder af den vesterlandske musikpædagogiks historie med særligt henblik på det idémæssige og didaktiske grundlag.
Undervisningsplan i PDF format
Frede V. Nielsen
Se undervisningsplan
Dele af undervisningen kan forekomme på engelsk
Nielsen, Frede V. (1998 og senere). Almen musikdidaktik. København: Akademisk Forlag
Reimer, Bennett (2003). A philosophy of music education. Advancing the vision. 3. Ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall.
Kraemer, Rudolf-Dieter (2004). Musikpädagogik - eine Einführung in das Studium. Augsburg: Wissner-Verlag.
Som introduktion musikfagets didaktik for studerende med begrænset baggrund i musikpædagogisk teori:
Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens didaktikk. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Supplerende vigtige bøger:
Johansen G. , S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Eds.) (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk Forlag
Varkøy, Øivind (2003). Musikk - strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk grunnlagstenkning. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Varkøy, Øivind (1997). Hvorfor musikk? En musikkpedagogisk idéhistorie. Oslo: Ad Notam Gyldendal
Ruud, Even (1996). Musikk og verdier. Musikkpedagogiske essays. Oslo: Universitetsforlaget.
Kaiser, H.J. & E. Nolte (1989). Musikdidaktik. Sachverhalte, Argumente, Begründungen. Eine Lese- und Arbeitsbuch. Mainz: Schott.
Se studieordningen for yderligere information.