Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Analyzing IT, organization and agency ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29847

Formål

 

Det er et vilkår i dag, at informationsteknologi, organisationer og individers handlinger er nært forbundne, men det er ikke åbenlyst, endsige trivielt hvordan og på hvilke måder disse relationer udfolder sig og med hvilke konsekvenser. Derfor må vi bestræbe os på at undersøge og forstå de sammenhænge og dynamikker der opstår, vedligeholdes og forandres i informationsteknologiske infrastrukturer. Dette kursus introducerer begrebsapparater og forståelser til at undersøge og analysere disse dynamikker på en nuanceret og reflekteret vis.
Kursets formål er således at give kursusdeltagerne en række konceptuelle redskaber til at undersøge og analyserer de komplekse relationer og virkningsforhold, der udspiller sig i informationsteknologiske infrastrukturer samt at kunne forholde sig til disse på en velformidlet og reflekteret måde.

 

 

 

Indhold

 

Kursets centrale temaer omhandler informationsteknologi i historisk perspektiv, studier af infrastrukturer, agens i aktør-netværksteoretisk, postfænomenologisk og posthumant perspektiv, designtilgange og -forskning omhandlende brugerinvolvering og bruger konstruktion, samt metodiske tilgange og diskussioner af etnografiske studier af og i netværk. Kurset forudsætter et grundigt kendskab til videnskabs- og teknologistudier (STS-feltet).
Undervisningsforløbet(
Kurset afholdes som 5 heldagsseminarer (kl. 9-16). Som forberedelse til hvert seminar vil der være ca. 150-200 siders litteratur. Det forventes at kursusdeltagerne bidrager aktivt til undervisningen i form af diskussion, gruppearbejde, oplæg, peer-reviewing mv.(Der vil i kursusforløbet desuden blive stillet obligatoriske skriveøvelser og være skriveværksteder. Det er en forudsætning for at gå til A-eksamen at disse besvares.

 

 

 

Faglige forudsætninger

Grundfag i Informationsvidenskab
Supplering i IT-O
Supplering i Multimedier
VOS intro-lignende fagligheder
Indskrevet i ESST-uddannelse

 

Underviser

Finn Olesen, Peter Danholt, Peter Lauritsen, Claus Bossen og Anders Albrechtslund

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, studenteroplæg, gruppearbejde, skriveøvelser, peer-review

 

 

Litteratur

 

Cambell-Kelly, Martin & William Asprey (1996) Inventing the Computer, in Computer - A History of the Information Machine. (New York, BasicBooks): 78-104.
Cambell-Kelly, Martin & William Asprey (1996) Real Time - Reaping the Whirlwind', in Computer - A History of the Information Machine. (New York, BasicBooks): 157-180.
Edwards, Paul (1996) SAGE, in The Closed World - Computers and the Politics of Discourse in Cold War America. MIT Press: 75-112.
Pickering, Andy (2006) The Science of the Unknowable: Stafford Beer's Cybernetic Informatics. Working Paper, (Aarhus: STS Center)
S. L. Star and G. C. Bowker, How To Infrastructure, in L.A. Lievrouw and S.L. Livingston (eds), The Handbook of New Media, London: SAGE Publications, pp. 151-62, 2002.
Bowker, G. C. and S. L. Star (1999), "Classification and Large-Scale Infrastructures". I : Bowker, G. C. and S. L. Star (1999): Sorting Things Out. Classification and Its Consequences. Cambridge (Mass) & London: MIT Press, s33-50.
Hanseth, O. and E. Monteiro Inscribing behaviour in information infrastructure standards. Accounting, Management and Information Technologies, vol. (7), no.(4), pp. 183-211.
Karasti, H and Syrjänen, A-L (2004), "Artful Infrastructuring in Two Cases of Community PD". Proceedings of the Conference on Participatory Design 2004, p20-30.
Hughes, T. P. (1987): The Evolution of Large Technological Systems. W. E. Bijker, T. P. Hughes and T. J. Pinch: The Social Construction of Technological Systems. Cambridge (Mass) & London: MIT Press, pp. 51-82.
Latour, B (1999): Pandora's hope, Harvard University Press, chp. 6, 174-215
Pickering. A (1999): "The mangle of Practice: Agency and emergence in the sociology of science" in Mario Biagioli, ed. The Science Studies Reader. New York: Routledge. pp. 372-393
Barad, K. (2007): Meeting the Universe halfways, Duke University Press, chp. 5, 189-222
(Ihde, D. (1996) Philosophy of Technology as Hermeneutic Task. Expanding Hermeneutics - Visualism in Science. Northwestern University Press: 39-49
Ihde, D. (2002) Perceptual Reasoning. Bodies in Technology. Minneapolis: University of Minnesota Press: 50-63
Verbeek, P.-P. (2005) A Material hermeneutic. What Things Do. Philosophical Reflections on Technology, Agency and Design. Penn State Press: 121-145
Verbeek, P.-P. (2006), Materializing Morality: Design Ethics and Technological Mediation'. Science Technology & Human Values; 31; 361-380
Hine, C. (2007). "Multi-sited Ethnography as a Middle Range Methodology for Contemporary STS." Science, Technology & Human Values 32(6): 652-671.
Jensen, C.B. (2004), "Researching Partially Existing Objects: What is an Electronic Patient Record? Where do you find it? How do you study it?", STS-center, working paper, no. 4.
Henriksen, D. L. (2002). "Locating virtual field sites and a dispersed object of research." Scandinavian Journal of Information Systems 14(2): 31-45.
Bruni, A. (2005): Shadowing Software and Clinical Records: On the Ethnography of Non-Humans and Heterogeneous Contexts, Organization, Vol. 12(3), s357-378. Organization, vol. (12), no.(3), pp. 174-201.
Coleman, S (2006) "Locating the field: space, place and context in anthropology" Oxford, New York : Berg.
Marcus, G. (1995): Ethnography in/of the World System: The Emergence of Multi-Sited Ethnography. Annual Review of Anthropology, vol. (24), pp. 95-117.
Woolgar, S. (1991). Configuring the User: the Case of Usability Trials. A Sociology of Monsters. Essays on Power, Technology and Domination. J. Law. (New York & London, Routledge): 58-99.
Akrich, M. (1992). The De-Scription of Technical Objects. Shaping Technology/Building Society. W. E. Bijker and J. Law. (Cambridge, Mass. & London: MIT Press): 205-24
Mackay, H., C. Carne, et al. (2000). "Reconfiguring the User: Using Rapid Application Development." Social Studies of Science 30(5): 737-757
Oudshoorn, N. and T. J. Pinch (2003). How Users Matter. The Co-Construction of Users and Technologies. (Cambridge, Mass. & London: MIT Press): 1-28
Oudshoorn, N et al (2004). "Configuring the User as Everybody: Gender and Design Cultures in Information and Communication Technologies", Science, Technology, & Human Values, Vol. 29(1), pp. 30-63
Blomberg, J. & Kensing, F (1998), "Participatory Design: Issues and Concerns". Computer Supported Cooperative Work, vol. 7, no. 3-4: 167-185
Berg, M. (1998), "The Politics of Technology: On Bringing Social Theory into Technological Design". Science, Technology & Human Values, Vol. 23(4): 456-490
Asaro P.M (2000), "Transforming society by transforming technology: the science and politics of participatory design". Accounting, Management and Information Technologies, Vol. 10(4): 257-290
Suchman, L. (2002), "Located accountabilities in technology production", Scandinavian Journal of Information Systems, vol. 14(2): 91-105

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Informationsvidenskab linje a og b: VOS og valgfag
Digital Design linje a og b: valgfag

 

ECTS-vægt

10 

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Ifølge studieordningen