Metode og proces KA DD (linje B) ( forår 2011 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Kandidat
-
Semester/kvarter:
2. semester/3. kvarter
-
Timer per uge:
3 forelæsningstimer
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Humanistiske Fakultet
-
Udbud ID:
27821
Formål
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
-
Evne til at perspektiver på menneskelig brug af interaktive teknologier i forskellige kontekster
-
Færdighed i udarbejdelsen kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i brug
-
Viden om og forståelse for designteknikker og arbejdsformer
-
Forståelse af designprocesser
-
Analytiske og praktiske færdighed i design og realisering af multimedieprodukter i en selvvalgt brugssammenhæng, fx. i arbejdsrelateret eller kunstnerisk/underholdningsmæssig kontekst
-
Viden om multimedieprodukter i deres kulturelle, teknologiske og æstetiske sammenhænge
-
Kendskab til konkrete medie-værktøjer, herunder programmeringsværktøjer.
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige kompetencer:
-
Evne til at udføre kvalitative undersøgelser af interaktive teknologier i forskellige kontekster.
-
Evne til at analysere samspillet mellem menneske og computer i forskellige sammenhænge
-
Kunne tilrettelægge og gennemføre en designaktivitet.
-
Kunne dokumentere og reflektere over forløbet af en designaktivitet.
-
Kunne vurdere forskellige it-værktøjers/-systemers brugbarhed i forskellige multimediale brugskontekster.
-
Kunne arbejde selvstændigt og i grupper med design, planlægning og realisering af multimedieprodukter.
-
Kunne argumentere for et konkret design med grundlag i en analyse af brugskonteksten og/eller teoretiske overvejelser
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
-
evner at tilrettelægge og dokumentere dele af et udviklingsforløb for fremstilling af et multimedieprodukt.
-
kan reflektere og diskutere sin egen praksis i forhold til pensum.
Indhold
Der arbejdes med teorier, metoder og teknikker fra forskellige designtraditioner med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen og med udgangspunkt i en brugs- og kontekstorienteret tilgang til design.
Faglige forudsætninger
Underviser
Undervisnings- og arbejdsform
Undervisningen omfatter forelæsninger og øvelser
Dansk
Litteratur
Schön, D. A. (1983): The Reflective Pracitioner: How Professionals Think in Action. Basic Books Inc. (Harper Collins Publishers), 1983, s. 77-104 + 128-167.
Studieordning og bedømmelse
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
-
Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
Prøven kan aflægges på én af to måder:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) består prøven af en fri skriftlig opgave, hvis emne fastlægges efter aftale med eksaminator. Opgaven kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Opgavens omfang er 10 - 15 sider pr. studerende. Prøven afvikles midtvejs i semestret (3. kvarter).
Prøveform:
Fri, skriftlig opgave
b) Prøven er en fri, skriftlig opgave, hvis emne aftales med eksaminator. Opgavens omfang er 20-25 sider. Prøven afvikles midtvejs i semestret (3. kvarter).
Prøveform:
Fri, skriftlig opgave.
Varighed:
Der gives 4 uger til besvarelsen.