Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Refleksivitet og kreativitet i organisationsudvikling ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge: Seminarer på torsdage. Undervisningen ligger hver anden torsdag i Encuba lokale 147. Første undervisningsgang er den 10 februar  
  • Deltagerbegrænsning: 25  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 31155

Formål

Med udgangspunkt i et empirisk projekt af eget valg vil der i eksamen blive lagt vægt på evnen til at vise en
opbygget forståelse for komplekse organisationsstrukturer, moderne ledelse og kreativ organisationsudvikling.

 

 

Indhold

Med de nye organisationsformer som viser sig i en global og sen-morderne verden er tilgangen til ledelse af organisationers udvikling og forandring blevet udfordret. Dels påvirker de nye strukturer retningerne indenfor forskning i organisationer og ledelse, og det har også konsekvenser i virksomheders måder at organisere sig på.
For at kunne håndtere de ofte meget komplekse forandringsprocesser er de kreative og innovative kompetencer blevet mere og mere centrale.

Dette kursus tager fat på denne udvikling og giver deltagerne et teoretisk indblik såvel som mulighed for praktisk og empirisk erfaring.

Faget giver deltagerne en introduktion og indføring til teorier indenfor ledelse, kreativitet, processtyring og organisationsudvikling. Herunder bla brugen af åbne sociale laboratorier for udvikling, medarbejderdreven innovation og 'design thinking' som metode for organisatorisk udvikling.

Med udgangspunkt i undervisningen og praktisk arbejde med etnografiske metoder anvendt i virksomheder skal deltagerne arbejde med konkrete cases som basis for læringsforløbet.

 

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Jonas Kroustrup

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger, seminarer, workshops

 

Dansk

 

Litteratur

Eksempler på litteratur:
Tekster og uddrag fra følgende
Barry Barnes Understanding Agency Social Theory and Responsible Action, Sage 2000

Brown, Tim "Change by Design: How Design Thinking Creates New Alternatives for Business and Society: How Design Thinking Can Transform Organizations and Inspire Innovation

Collin, Fin Social Reality 1997

Hatch, Mary Jo m.fl The Dynamics of Organizational Identity, Human Relations, 2002

Latour, B. (1991). Technology is Society Made Durable. In J. Law (Ed.) A Sociology of Monsters? Essays on Power, Technology and Domination, Sociological Review Monograph. London, Routledge.

Latour, B. (1986). The Powers of Association. In J. Law (Ed.) Power, Action and Belief: a New Sociology
of Knowledge?. London, Boston and Henley, Routledge and Kegan Paul. 32: 264-280

Womack,, Jams & T. Jones, LEAN The Machine That Changed the World 1990

Schön, Donald Den Reflekterende Praktiker - Hvordan professionelle tænker når de arbejder 2001

Senge, Peter Den femte disciplin, Den lærende organisations teori og praksis,1990,

Senge,Peter & C.Otto Sharmer, m.fl Skabende nærvær - om nutidsforståelse og fremtidsvisioner. 2007

Sharmer, Otto Theory U: Leading from the Future as it Emerges 2007

Strauss, Anselm, 1978. "A Social World Perspective", Studies in Symbolic Interaction, vol.1, s.119-128

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

 INF linje a : VOS, valgfag

INF linje b: Valgfag

MED: valgfag og Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse

DD linje a og b: valgfag

 

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Øvelsesopgaver, bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


I følge studieordningen