Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ENG: Kandidatemne: Demons and Degenerates: Monsters of the Fin de Siècle (ka) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: 16
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27658

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

-   demonstrerer kendskab til emnet og de relevante tekster, teorier og problemstillinger.

-   demonstrerer færdighed i litteratursøgning, selektion og disponering af et givet stofområde.

-   bruger relevante fagbegreber, -teorier og -terminologier.

-   anvender relevante analytiske metoder.

-   giver en teoretisk reflekteret analyse af afgrænsede problemer.

-   reflekterer over den anvendte teoris videnskabsteoretiske eller videnskabshistoriske egenart.

-   forholder sig vurderende til den anvendte teori.

Indhold

"... all suns and all stars are gradually waning, and

mankind with all its institutions and creations

is persisting in the midst of a dying world."

Max Nordau, Degeneration (1895)

The Victorian fin de siècle - the ‘end of the century' - is a fascinating time of doom and gloom, of optimism and anxiety, and a kind of fermenting kettle for the ambivalence of modernity. This period saw explosive technological change, the rise of several ‘new' sciences (e.g., psychology, sexology, and psychic research), political reform, changing gender politics, and a volatile cocktail of belief in progress versus visions of degeneration and decay.

It is also a period rife with monsters: Dracula , Mr. Hyde, aliens from Mars, creepy ghosts, and so on. Even though supernatural monsters do not exist in the real world, they tell us a lot about the context that produces them: the psychological context, the kind of mind that conjures up monstrosities, and also the cultural context. In this course, we focus mainly on the sociocultural anxieties that metamorphosed into literary monsters in the English fin de siècle, but we will also examine the fuzzy (and sometimes furry) concept of the monster in general.

We will be reading such late-Victorian classics as Stevenson's Dr Jekyll and Mr Hyde (1886), Wilde's Picture of Dorian Gray (1890), Machen's "The Great God Pan" (1894), Wells' The Time Machine (1895), Stoker's Dracula (1897), and James' The Turn of the Screw (1898), as well as secondary materials - from Darwin to Freud - that address the themes and issues at stake in these stories. Since we open the course with Dracula , it is only fitting that we close it with a screening of Twilight (2008) to explore the vampire's transformation through the twentieth century, and the changing anxieties that the vampire sinks its teeth into. We will also read a recent novel, Scott Bakker's Neuropath (2008), which addresses a new range of anxieties and introduces a new monster for the new millennium.

Faglige forudsætninger

Bestået bacheloruddannelse.

Underviser

Mathias Clasen

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen i disciplinen foregår på hold, og der lægges vægt på arbejdsformer, der kan omfatte læsning af primær- og sekundærtekster, mundtlige bidrag fra de studerende, holddiskussioner samt gruppearbejde.

 

Engelsk

Litteratur

Essential texts (if a particular edition is listed, you must get that one):

  • Sally Ledger and Rober Luckhurst (eds.), The Fin de Siècle: A Reader in Cultural History c. 1880-1900 , Oxford: Oxford UP, 2000 (ISBN 0-19-874279-7)
  • Bram Stoker, Dracula (Norton Critical Edition, ISBN 0-393-97012-4)
  • Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (any ed., e.g. Penguin Classics)
  • Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (any ed., also in your Norton Anthology of English Literature , 8 th ed, vol. 2)
  • H. G. Wells, The Time Machine (any ed., e.g. Penguin Classics)
  • Henry James, The Turn of the Screw (any ed., e.g. Penguin Classics)
  • Roger Luckhurst (ed.), Late Victorian Gothic Tales , Oxford World's Classics, Oxford: Oxford UP, 2009 (ISBN 0-19-953887-5)
  • Scott Bakker, Neuropath (any ed., e.g. Orion)

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i engelsk

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Kandidatoverbygning i engelsk

  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i engelsk

  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • PC-eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Prakt. opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Skriftlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Sidefag i Engelsk - deltidsuddannelse

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Mundtlig eller skriftlig eller hjemmeopgave eller formidling eller aktiv, tilfredsstillende deltagelse i undervisningen.

Udvalget af eksamensformer afhænger af, hvilken kandidatlinie den studerende følger.