Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H DRØFK Driftsøkonomi i forsyningskæder ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2 timer per uge   I semestret er der i alt: 26 forelæsnings lektioner (2*13) 13 øvelseslektioner
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31046

Formål

 

Baggrund for faget:

De fleste virksomheder er udsat for et konstant pres fra ændringer i omverdensfaktorer der til stadighed skaber et forandringspres og en stigende opgavekompleksitet. Konsekvensen af ændringerne er et øget internt fokus på koordinering af tværfunktionel opgaveløsning således at virksomhederne kan leve op til kundernes krav til behovsdækning og virksomhedens fokus på omkostningsstyring. Derudover stiger behovet for at betragte de producerede ydelsers værditilvækst i hele fremstillingskæden og ikke bare i de enkelte virksomhed, således at fokus nu rettes mod virksomheden som en del af et netværk.

Fagets formål:

Formålet med faget er at give den studerende en bred indsigt i og forståelse for virksomhedens placering i det eksterne netværk og efterfølgende kunne relatere denne indsigt og forståelse til opbygningen af virksomhedens interne processer, systemer og strukturer, der er nødvendige for at levere de ønskede ydelser og produkter.

Indhold

 

FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:

  • Introduktion til forsyningskæder
  • Værdi, kunder og markeder
  • Forretningsprocesser (beskrivelse af performance)
  • Produktudvikling i forsyningskædeperspektiv
  • Layout og procesvalg i produktionen
  • Ledelse og styring af kapacitet
  • Forecastmetoder
  • Aggregeret produktionsplanlægning
  • Produktionsstyring (MPS, MRP, JIT, LEAN)
  • Kvalitetsledelse
  • Lagerstyring
  • Sourcingbeslutninger
  • Transport og distribution
  • Projektledelse
  • Forsyningskæder og informationssystemer, herunder ERP.

Faglige forudsætninger

Gennemført 1. semester

Underviser

Henrik Kjær

Undervisnings- og arbejdsform

 

Forelæsning - opgaveløsning i øvelsestimer.

Det kan i ved større case-arbejder være nødvendigt at placere forelæsninger som start og slutlektioner omkring en dobbeltøvelseslektion.

Den valgte pædagogik kan varieres afhængigt af antallet af studerende

Litteratur

Anvendt litteratur.

Brandon-Jones, Alister og Slack, Nigel: Operations Management. Prentice Hall 2010

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA studerende på 2. semester

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

Efter at have gennemført faget skal den studerende kunne:

  • Beskrive og forklare baggrunden for de kontinuerligt intensiverede konkurrenceforhold og relationen fra denne konkurrence til Operations Management og SCM
  • Redegøre for relationerne i mellem virksomhedens mission, forretningsstrategi, funktionelle strategi , forretningsprocesser og funktioner
  • Afbilde en forretningsproces vha. et relations- og procesmap samt opstille relevante mål
  • Beskrive interaktionen mellem produktudvikling og virksomhedens øvrige funktioner og de anvendte organisationslayout i disse funktioner. Herunder skal der kunne redegøres for begrebet "customization point"
  • Beskrive kapacitetsbegreber og kapacitetsbeslutninger på forskellige ledelsesniveauer og videre at kunne anvende analytiske metoder som beslutningsgrundlag i forbindelse med kapacitetsbeslutninger.
  • Foretage dataindsamling og udarbejde afsætningsforecast ved hjælp af relevante metoder.
  • Udarbejde materialedisponeringsplaner (MRP) som et led i udarbejdelsen af en master produktionsplan (MPS) og vurdere planlægningsværktøjernes anvendelighed i forskellige situationer i forsyningskæden og med forskellig
  • tidshorisont
  • Beskrive og vurdere principperne bag og metoder, der anvendes i JIT/Lean produktion
  • Foretage en vurdering af anvendelse af lagre og forskellige lagerstyringsprincipper i relation til virksomhedens strategi og placering i forsyningskæden
  • Vurdere elementerne i indkøbsprocessen i forhold til in/outsourcing problemstillinger
  • Beskrive og analysere problemstillinger i forbindelse med valg af transport- og distributionssystemer
  • Beskrive faser i et projekt samt anvende centrale værktøjer til styring af projekter

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

3 timers individuel skriftlig eksamen med hjælpemidler. (Ikke internet/mail)

Bedømmelse: 7-trins skala

 

Re-eksamen:

3 timers individuel skriftlig eksamen. Dog vil eksamen ved færre end 5 studerende blive ændret til en individuel mundtlig eksamen, varighed 20 min uden forberedelse, på baggrund af trukket spørgsmål

Censurform

Ekstern

Eksamensmål

 

Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Eksaminanden udviser:

  • Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
  • En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" caseproblemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder (koblingen mellem teori og praksis).
  • En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte teoretiske og metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.
  • Et overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.

Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Eksaminanden udviser:

  • Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
  • En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den konkrete situation (case-oplæg).
  • En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" case-problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne (case-oplæg).
  • En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
  • En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af et teori- og metodevalg i forhold til den konkrete problemstilling.
  • Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.

    Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Henrik Kjær

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

 d. 27.08.2010 (IMH) på vegne af AU-HIH's studienævn

Bedømmelse