Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H ERHSA Erhvervs- og samfundsbeskrivelse m./ projekt ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 4 forelæsninger pr. uge i 10 uger + 4 konsultationstimer pr. uge i 4 uger.  Dertil kommer 30 minutters feed-back per projekt
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31049

Formål

 

Målsætning for faget:

Det er målsætningen med faget, at  de studerende indføres i de centrale dele af den beskrivende samfundsøkonomi, så de bliver i stand til selvstændigt at kunne vurdere og analysere udviklingen i diverse samfundsøkonomiske statistikbaserede rapporter indenfor arbejdsmarkedet, penge- og kapitalmarked, den offentlige sektor, internationale relationer herunder betalingsbalance, erhvervsstruktur, vækst- og konjunkturforhold, inflation rente og husprisudviklingen mv.

Projektet skal afspejle den studerendes evne til at anvende samfundsvidenskablig metode ved bearbejdning af et emne indenfor den empiriske økonomi på baggrund af statistiske data, hvor bl.a. den studerende skal kunne omregne data til faste priser, foretage indexeringer  mv. og præsenteres i forskellig former for grafer, tabeller mv.(deskriptiv statistik).

 

 Via projektskrivningen i grupper af 2 studerende skal den studerende demonstrere evnen til at arbejde i teams. Der udarbejdes 21 normal sider incl. få grafer og tabeller, der er relevant for projektet, medens et evt. yderligere stort bilagsmateriale placeres i bilagene - altså  eksklusiv de 21 normal sider.

Baggrund for faget:
Erhvervs- og samfundsbeskrivelse (E&S) udgør sammen med Nationaløkonomi (Mikro- og Makroøkonomi) fagblokken samfundsøkonomi (med i alt 15 ECTS) under den almene erhvervsøkonomiske uddannelse og er placeret på 1 år af studiet. For E&S er udgangspunktet for undervisningen de beskrivende og empiriske dele af samfundsøkonomien, hvorimod nationaløkonomi omhandler den teoretiske del af samfundsøkonomien. Anvendelse af samfundsvidenskabelig metode afprøves i projektet

Indhold

 

FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:

Den samfundsøkonomiske udvikling er afgørende for virksomhedernes indtjening. Økonomer må derfor være bredt orienteret om samfundsstrukturen, institutioner, brancheforhold ect. Samt andre aspekter omkring konjunkturelle og strukturelle ændringer både i  den private og den offentlige sektor, herunder de forhold, der har bevirket disse ændringer. I faget E&S gives derfor en gennemgang af den danske beskrivende økonomi, herunder den private og den offentlige sektor samt den internationale økonomi og globaliseringsprocessen.

Centrale emneområder er nationalregnskabet, pristal, befolkningsforhold, den offentlige sektor, arbejdsmarkedet, penge- og kapitalmarkedet, internationale relationer (betalingsbalance, EU, m.v.), energi og miljø, vækst/viden og innovation, konjunkturer, erhvervsstruktur og erhverv (industri, landbrug mv.). Mere specifikt kan nævnes, at økonomisk vækst, fertilitet, aldringsproblemet, holdbare offentlige finanser, indvandring og integrationsproblemer, huspriser, inflation, renteudvikling, skattetryk, drivhuseffekt, ØMU mv. er emneområder, der tages op til behandling i faget. Erhvervs- og samfundsbeskrivelse belyser den samfundsøkonomiske udvikling vha. især offentligt tilgængelige statistikker, der også benyttes i andre fag, hvorfor E&S har relation til en række andre fag på studiet. Der indgår således ikke nationaløkonomisk teori.

Aktuelle problemstillinger indgår som en væsentlig del af faget, og der fokuseres således på emner, der er på den økonomisk-politiske dagsorden. Da der redegøres for den økonomiske udvikling i Danmark i en længere periode, indeholder faget og nyere økonomisk historie.

Den økonomiske udvikling i Danmark sammenlignes i vid udstrækning med udviklingen i andre lande, så internationale statistikker og databaserer også centrale for faget. Ligeledes er internationale økonomiske problemstillinger en del af faget.

Statistikker er et centralt fundament i faget. Der lægges derfor stor vægt på nærmere redegørelse for de begreber, der anvendes i statistikkerne. Hvad måler begreberne, og hvilke problemer er med til at benytte begreberne i statistiske analyser. Konkrete beregningsteknikker, der benyttes i statistikkerne, indgår også i faget. Statistikker er i vidt omfang tilgængelig via elektroniske databaser, som den studerende derfor skal have kendskab til.

Via projektet skal den studerende således anvende disse statistikker og via beregninger foretage analyser af den konkrete udvikling og via viden om præsentation af det statistiske materiale samt anvendelse af samfundsvidenskabelig metode, kunne forholde sig til et større samfundsøkonomisk problem. Da der ikke finder nogen eksamination sted ved feed-back på projektet, kan der ikke gives karakter for projektet, men vejleder indikerer niveauet for projektet efter: dårligt (-3 og 00) - accepteret (02 og 4) - god (7, 10 og 12)

Faglige forudsætninger

-

Underviser

-

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og individuel vejledning for hver projektgruppe

Litteratur

-

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA studerende på 2. semester (studiestart 2010)

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

Formålet med E&S er som anført at give en grundlæggende orientering om erhvervs- og samfundsforhold. I den forbindelse lægges derfor stor vægt på, at de studerende får kendskab til kildemateriale i form af statistikker og litteratur, og at de lærer at anvende dette materiale til at belyse udviklingsforløb og til at behandle aktuelle problemstillinger inden for de områder, der er nævnt i det foregående.

Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af en viden om erhvervs- og samfundsstrukturen, herunder den økonomiske udvikling, samt have kendskab til statistiske kilder og deres anvendelse. Denne viden omfatter både statistiske begreber og økonomiske problemstillinger, som giver forståelse for forhold, der er afgørende for den samfundsøkonomiske udvikling og dermed også for de omgivelser, der påvirker virksomhedernes indtjening. For at kunne benytte databaserne i en analyse er det nødvendigt at kunne downloade talmateriale og ud fra dette materiale kunne udarbejde tabeller/figurer og foretage visse basale beregninger.

Den opnåede viden kan også udnyttes i det videre studieforløb, idet der opnås kompetencer mht. at udarbejde analyser, der gør brug af statistiske materiale, og hvor den samfundsøkonomiske udvikling er vigtig for at vurdere udviklingen i en virksomhed eller branche. Den opnåede viden medfører også visse kompetencer mht. at vurdere økonomiske problemstillinger, hvilket kan være afgørende for de fremadrettede beslutninger, der skal træffes i en virksomhed. Hvilken betydning har f.eks. globalisering, aldringsproblemet og drivhuseffekten for den økonomiske udvikling.

Projektskrivningen er baseret på undervisningen i E&S, der i høj grad fokuserer på færdigheder relevante for skrivning af økonomiske rapporter, hvor hensigten er at indlære og træne færdigheder vedr. skriftlig behandling af et givet, afgrænset emne.  Formålet er således at give den studerende mulighed for at afprøve sine kompetencer - opnået via undervisningen i de økonomiske fag samt E&S - inden for disciplinen udarbejdelse af økonomiske rapporter omhandlende specifikt emne, der kan beskrives og analyseres ud fra overvejende statistisk kildemateriale. De opnåede kompetencer skal give sig udslag både i evnen til at kunne analysere et givet emne ud fra en økonomisk synsvinkel - med et datamæssigt udgangspunkt - og i evnen til at kunne udfærdige rapporter i et klart og læseligt sprog herunder demonstrere anvendelse af relevante beregningsfigur- og tabelteknikker.

Da projektet skal udfærdiges i grupper af 2 studerende opnås ligeledes en afprøvning af evnen til at kunne arbejde i teams.

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

Individuel mundtlig eksamen (20 minutter) i pensum. De første 10 minutter eksamineres i projektet og de bagvedliggende forhold fra pensum. De sidste 10 minutters eksamination foretages i den øvrige del af pensum.

Der gives én samlet karakter.

Ved reeksamen i august anvendes projektet igen og eksaminationen foretages svarende til ovenstående.

Censurform

Intern censur

Eksamensmål

 

Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Eksaminanden udviser:

  • Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de empiriske forhold, der indgår som pensum i faget.
  • En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som faget bygger på.
  • En meget omfattende specifik viden om årsagssammenhængen i de beskrivende samfundsøkonomiske emneområder, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til de konkrete forhold i den økonomiske politik.
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" problemstilling, samt en særdeles overbevisende evne til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne.
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den givne problemstilling ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, teorier og metoder
  • En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte løsningsmodel til den konkrete problemstilling.
  • Et overbevisende overblik over emnet og sammenhængene/konsekvenserne af problemløsningen i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.

 

Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Eksaminanden udviser:

  • Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de empiriske forhold der indgår i faget.
  • En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som faget bygger på.
  • En ret snæver og partiel viden om årsagssammenhængen i de beskrivende samfundsøkonomiske emneområder, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til de konkrete forhold i den økonomiske politik.
  • En forholdsvis begrænset evne til generelt og specifikt at overskue den "praktiske" problemstilling, samt en forholdsvis almen og generel kompetence til at argumentere for, hvad der synes væsentligt og uvæsentligt i denne.
  • En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den givne problemstilling og uden at kunne foretage en anvendelse af fagmodulets begreber, teorier og metoder.
  • En meget usikker og ureflekteret indsigt i konsekvenserne af at vælge givne løsningsforslag til den konkrete problemstilling.
  • Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.

    Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Ebbe Rasmussen

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

27.08.2010 (af IMH) på vegne af studienævnet

Bedømmelse