H FIN Finansiering og Investering ( forår 2011 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
4. semester
-
Timer per uge:
4 lektioner og 2 øvelsestimer per uge
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Herning
-
Hovedområde:
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
26403
Formål
Formålet med kurset er at sætte den studerende i stand til på baggrund af teoretisk viden samt en praktisk indsigt at analysere en given investerings- eller finansierings beslutning og ud fra en række alternativ beregninger kunne diskutere forskellige løsningsforslag under hensyn til afkast og risiko .
Indhold
Kurset er opdelt i et modul på 4 semester, der indeholder en række emneområder omkring investeringsteori, finansiering samt risikostyring.
Det er målet, at den studerende efter afsluttet modul 1 kan:
-
Vurdere investeringsalternativer under hensyntagen til afkast og risiko
-
Analysere valg af finansielle instrumenter mhp. Risikoafdækning eller spekulation.
-
Fastlægge afkastkrav under hensyntagen til risiko, samt kunne diskutere problemstillinger omkring den praktiske estimering af parametre.
-
Analysere valg af langfristet finansiering
-
Diskutere valg af kapitalstruktur og dividendepolitik.
Personlig udvikling
Der lægges vægt på, at den studerende specielt i øvelsesundervisningen får en praksisrelateret tilgang til fagets elementer.
Faglige forudsætninger
Økonomistyring, statistik, matematik, ekstern regnskab.
Underviser
Simon Torp
Undervisnings- og arbejdsform
Forelæsninger og øvelser.
Dansk
Litteratur
Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.
Læringsmetoder i %
Forelæsninger 20 %
Øvelsesundervisning 10 %
Selvstudium 30 %
Forberedelse til kurset 40 %
Pensum
Se den til enhver tid gældende undervisningsplan.
IT-færdigheder
Program Niveau (0 - 6)
MS Excel Opbygge/kombinere - kan strukturere og anvende, begrundet I forudsætninger og ønsket mål (5)
Beståelseskrav
Karakteren 02 eller højere efter 7-trins skalaen.
Kriterier for målopnåelse
-
Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
-
Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
-
på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
-
Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
-
at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
Faget evalueres ved en tværfaglig case eksamen (investering, ekstern rapportering samt økonomistyring 2) efter 4 semester med udarbejdelse af en case rapport samt efterfølgende individuel mundtlig eksamination.