Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H MAKRO Makroøkonomi ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3 forelæsninger i 13 uger og 2 timer øvelser i 7 uger
  • Deltagerbegrænsning: -
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 31050

Formål

 

Målsætning for faget:

Målsætningen med undervisningen er at bibringe de studerende en grundlæggende og dybdegående viden og forståelse for centrale dele af den samfundsvidenskabelige problemstilling indenfor de nationaløkonomiske fagområder dækkende begreber som indkomstdannelse og generel ligevægt, forbrugs-investeringsteori, økonomisk politik i en lukket økonomi, den aggregerede udbuds- og efterspørgsel på kort sigt, mellemlang sigt og lang sigt, herunder  inflationsteorien,  samt indledende forhold vedr. den åbne økonomi under forskellige valutaforhold samt reaktioner på samfundsøkonomien af den førte økonomiske politik via indgreb af finans- og pengepolitisk karakter.


Baggrund for faget:
Makroøkonomi udgør sammen med mikroøkonomi og erhvervs- og samfundsbeskrivelse - i alt 15 ECTS -fagblokken samfundsøkonomi under den almene erhvervsøkonomiske uddannelse, og består således af nationaløkonomisk mikro- og makroøkonomisk teori samt E&S. Denne fagbeskrivelse dækker undervisningen i Makroøkonomi på det første studieår for HA

Indhold

 

FAGETS CENTRALE PROBLEMSTILLINGER:
Tilgangsvinklen til området makroøkonomisk teori er også svarende til et typisk introducerende universitetsniveau, og som for den mikroøkonomisk undervisning er valgt en lærebog (pensum), der anvendes bredt internationalt. Der gives en forenklet teoretisk beskrivelse af samfundsøkonomien ud fra opstillingen af overvejende generelle modeller, der antages gældende for en markedsøkonomi.

Centrale  emneområder er makroøkonomiske variable (nationalprodukt/indkomst, forbrug, investering, penge og rentedannelse, indkomstdannelse, finanspolitik, aggregeret udbud og efterspørgsel, pengepolitik, løn, priser beskæftigelse, inflation og arbejdsløshed, betalingsbalance og valutakurs, økonomisk politik i en åben økonomi.

Fremgangsmåden er, at der trinvis bliver opbygget en model af en blandingsøkonomi til belysning af samspillet mellem varemarked, pengemarked og arbejdsmarked - både med hensyn til en lukket økonomi og til en åben økonomi med international handel. Modellen skal danne basis for dels indsigt i makroøkonomiens sammenhænge og virkemåde samt en diskussion af problemstillinger med udgangspunkt i økonomisk-politiske indgreb så som pengepolitik, finanspolitik, arbejdsmarkeds/indkomstpolitik og valutakurspolitik.

Faglige forudsætninger

Mikroøkonomi

Underviser

Henrik Kjær

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Litteratur

Boglisten vil være tilgængelig på BlackBoard kort før semesterstart

Er fagmodulet obligatorisk?

Ja, for HA 2. semester studerende (studiestart 2010)

Viden, Færdigheder, Kompetencer

 

En bredt anlagt og alsidig forståelse af samfundsøkonomiske forhold samt udviklingen heri er væsentlig for en erhvervsøkonomisk bachelor. Dette former både en basisviden om samfunds- og erhvervsstrukturen samt en indsigt og beherskelse af grundlæggende analyseelementer og -metoder franationaløkonomisk teori. Undervisningens mål er derfor at give de studerende en indføring og træning i anvendelsen af den grundlæggende makroøkonomiske teori.

Der lægges vægt på forskellige anvendelsesmuligheder af den nationaløkonomiske teori til analyser af konkrete og aktuelle økonomisk-politiske problemstillinger.
Det er herunder også vigtigt at opnå en forståelse for, hvorledes ændringer i samfundsøkonomien påvirker de betingelser, hvorunder husholdninger/virksomheder eksisterer og fungerer - herunder også mere generelle effekter på hele økonomien (makro) grundet f.eks. øget globalisering, valutakurssamarbejde mm.

Derfor er målet med undervisningen dels, at de studerende opnår kvalifikationer i form af en grundlæggende og dybdegående viden om de kerneområder, der udgør faget, og som mere detaljeret findes specificeret i fagets aktuelle pensum - der i øvrigt løbende ajourføres, hvor pensum (lærebøger) vil være genstand for revision, udskiftning mm. Der fordres således en viden hos de studerende med hensyn til redegørelse for de faglige begreber, definitioner, modeller mv., der optræder i faget. Endvidere er målet, at de studerende - ud over at kunne redegøre for begrebsapparatet, forudsætninger mv. i en given problemstilling og/eller model - også opnår  kvalifikationer i form af faglig viden og færdigheder i et sådant omfang, at nye problemstillinger selvstændigt kan analyseres, idet den studerende anvender og kombinerer fagets grundlæggende begreber og modeller i nye sammenhænge. angående sidstnævnte selvstændig analyse og vurdering af nye problemstillinger er udgangspunktet, at der er tale om emner, der skal kunne analyseres under antagelse af fagets faglige elementer (modsvarende pensum og undervisning), dvs. kravet til analytiske færdigheder angår behandlingen af problemstillinger, der i et passende omfang er analog til kerneområderne i fagets pensum.

Med de angiven mål for faget undervisning og de tilhørende kvalifikationer, opnået via deltagelse i faget, er det hensigten at bibringe den studerende  kompetencer på flere felter, som kan opsummeres i følgende to hovedemner:

For det første vil man i det videre studieforløb - uanset om det måtte være studier af erhvervs- eller nationaløkonomisk karakter - kunne anvende de nationaløkonomiske kompetencer, hvor der f.eks. i erhvervsøkonomiske fag og problemstillinger også kan indgå samfundsmæssige aspekter, der kræver viden og færdigheder på dette område. Faget skulle således gerne give kompetencer, der både muliggør uddybning mv. af de erhvervsøkonomiske studier samt åbner mulighed for videre studievalg også i retning af fag med nationaløkonomisk indhold.

For det andet vil en bachelor i sin kommende erhvervsfunktion komme til at agere i en mere og mere integreret og globaliseret verden, hvor den samfundsmæssige udvikling på flere felter vil påvirke de betingelser, hvorunder hver virksomhed eksisterer. Derfor er det også hensigtsmæssigt, at der opnås kompetencer angående forståelse og evne til analyse af makroøkonomiske problemstillinger, som den studerende vil kunne anvende i en fremtidig erhvervskarriere. I en fremtidig jobfunktion som økonom skal der opereres i et miljø, hvdor det er nødvendigt at forstå betydningen af f.eks. økonomisk politik, markedsformer og kunkurrence, løn- og prisudvikling, valutaforhold og den internationale økonomi, ect for at tage beslutninger og optimere indsatsen også i en erhvervs- eller virksomhedsorienteret sammenhæng. Her skal faget gerne bibringe kompetencer også angående forståelse og evne til vurdering af centrale, makroøkonomiske problemstillinger

Eksamensform, samt konkretisering af reeksamen

 

3 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler i eksamensterminen maj/juni

Reeksamen finder sted i august måned ligeledes som en 3 timers skriftlig opgave uden hjælpemidler

Censurform

Ekstern censur

Eksamensmål

 

Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.

Eksaminanden udviser:

  • Et omfattende overblik over, samt en meget sikker viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
  • En overbevisende generel indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En meget omfattende specifik viden om de enkelte modeller og teorier, som kommer til udtryk i en dækkende begrundelse for deres relevans - eller manglen på samme - i forhold til den stillede opgave.
  • En fremragende kompetence til generelt og specifikt at identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den stillede opgave ved meget bevidst og velargumenteret at anvende fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder
  • En meget omfattende indsigt i konsekvenserne af at vælge netop den valgte teoretiske og metodiske tilgang til den konkrete problemstilling.
  • Et overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den konkrete problemstilling samt en dyb perspektivering og refleksion herover.

Karakteren 02:
Gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål.

Eksaminanden udviser:

  • Et ikke særligt omfattende overblik over samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
  • En meget lidt overbevisende indsigt i de grundlæggende antagelser og forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
  • En ret snæver og partiel viden om de enkelte modeller og teorier og en ret usikker begrundelse for deres relevans - eller mangel på samme - i forhold til den stillede opgave
  • En ikke særlig veldokumenteret kompetence til generelt eller specifikt at kunne identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til den udleverede problemstilling - og her udvises mangler med hensyn til en velargumenteret anvendelse af fagmodulets begreber, modeller, teorier og metoder.
  • En delvis manglende indsigt i konsekvenserne ved anvendelse af et modelvalg i forhold til den stillede opgave.
  • Et ikke overbevisende overblik over egen problemløsningsmetode i relation til den stillede opgave samt en udpræget manglende perspektivering og refleksion herover.

    Der er ved karakteren 02 tale om mindstemål af forståelse, kundskaber og færdigheder, der kan anerkendes, for at prøven kan betragtes som bestået.

Udarbejdet af

Ebbe Rasmussen

Godkendt af AU-HIH's bachelorstudienævn d.

27.08.2010 (af IMH) på vegne af Studienævnet

Bedømmelse