[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Målsætning for faget:
Formålet er at udvide de studerendes kendskab til centrale statistiske modeller med flere variable og samtidig gøre de studerende i stand til at gennemføre statistiske analyser af sammenhænge mellem multiple variabler. Ligeledes lærer den studerende at anvende de økonometriske metoder på erhvervsøkonomiske cases samt reflektere over andres anvendelser af statistiske metoder.
Baggrund for faget:
Mange problemstillinger indenfor erhvervsøkonomi og samfundsvidenskab generelt omhandler populationer og hypoteser om disse. De nødvendige analyser kræver således anvendelse af statistiske metoder i forbindelse med indsamlingen af information, formuleringen af hypoteser og analysen af disse.
Den studerende skal være i stand til at vise en dyb forståelse for de forskellige metoder der undervises i, fx ANOVA-analyse og regressionsanalyse samt kunne anvende værktøjerne til relevante erhvervsøkonomiske problemstillinger.
For at kunne udføre en passende økonometrisk analyse skal den studerende være i stand til at kunne beskrive datamateriale, opstille en relevant statistisk model og udføre relevante statistiske tests. Desuden skal den studerende være i stand til på baggrund af en konkret analyse at forklare, om antagelserne er opfyldte. Den studerende skal også kunne forklare, hvilken konklusion der evt. kan drages af den statistiske analyse.
Faget har flg. hovedelementer:
- Sammenligne to/multiple populationer
- Variansanalyse (ANOVA)
- Regressions- og korrelationsanalyse
- Multipel regression
At den studerende har bestået Statistik I
John Vestergaard Olesen
Forelæsninger suppleret med øvelser
Boglisten forefindes på BlackBoard
Ja, for HA 2. semester studerende
Mange problemstillinger indenfor erhvervsøkonomi og samfundsvidenskab generelt omhandler populationer og hypoteser om disse. De nødvendige analyser kræver således anvendelse af statistiske metoder i forbindelse med indsamlingen af information, formuleringen af hypoteser og analysen af disse.
Den studerende skal være i stand til at vise en dyb forståelse for de forskellige metoder der undervises i, fx ANOVA-analyse og regressionsanalyse samt kunne anvende værktøjerne til relevante erhvervsøkonomiske problemstillinger.
For at kunne udføre en passende økonometrisk analyse skal den studerende være i stand til at kunne beskrive datamateriale, opstille en relevant statistisk model og udføre relevante statistiske tests. Desuden skal den studerende være i stand til på baggrund af en konkret analyse at forklare, om antagelserne er opfyldte. Den studerende skal også kunne forklare, hvilken konklusion der evt. kan drages af den statistiske analyse.
En obligatorisk gruppeopgave i grupper à 2-4 studerende med efterfølgende individuel mundtlig eksamen (20 min.), der med udgangspunkt i gruppeopgaven udprøver pensum. Der gives én samlet karakter efter 7-trins-skalaen.
For at kunne deltage i den mundtlige eksamen er det en forudsætning, at den studerende har afleveret gruppeopgaven til tiden.
Ved reeksamen skal der udarbejdes en ny opgave på baggrund af en ny problemstilling og efterfølgende mundtlig eksamen - opgaven kan evt. skrives individuelt. I fald der maksimalt er 5 studerende, der skal til reeksamen, kan udprøvningen evt. ske ved ren mundtlig eksamen.
Ekstern censur
Karakteren 12:
Gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Eksaminanden udviser:
- Et omfattende overblik over samt en detaljeret viden om de forskellige modeller og teorier, der indgår som pensum i faget.
- En overbevisende indsigt i de grundlæggende forudsætninger, som disse modeller og teorier bygger på.
- En fremragende evne til at identificere og udvælge den model som er relevant for en given problemstilling.
- En omfattende indsigt i konsekvenserne af netop at vælge den valgte teoretiske og metodiske tilgang.
- En overbevisende fortolkning af de statistiske resultater og reflektion over de økonomiske konsekvenser som følge af den statistiske analyse.
- Der er tale om en fremragende præstation, der demonstrerer et højt kompetenceniveau for alle aspekter af det relevante materiale med ingen eller kun få uvæsentlige mangler.
Karakteren 02:
Gives for en præstation som kun lige udviser minimumskrav og færdigheder der skal til for at kunne bestå eksamen, men med en vis viden om fagets indhold
Eksaminanden udviser:
- Et meget ringe overblik over, samt en usikker viden om de forskellige modeller og teorier i faget.
- En ringe indsigt i de grundlæggende antagelser, som disse modeller og teorier bygger på.
- En ringe forståelse for konsekvenserne af netop at vælge en given teoretiske og metodiske tilgang.
- En ikke særlig overbevisende fortolkning af de statistiske resultater og mangel på reflektion.
John Vestergaard Olesen
d. 27.08.2010 (IMH)