Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

H STR Strategi ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 32 lektioner i starten af semestret - derefter skriver de studerende deres bachelorprojekt
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26407

Formål

 

Generelle kompetencer:

Den studerende skal opnå indsigt i, forståelse for og træning i anvendelse af tankerammer fra strategi ­litteraturen, således at den studerende bliver i stand til at deltage konstruktivt i organi­sationers strategiud­viklingsprocesser og fastlæggelse af strategier samt bidrage aktivt til udviklingen af innovative strategier i disse processer.

Specifikke kompetencer:

Den studerende skal udvise viden, forståelse for - og kunne analysere virksomheders strategiske position, kunne foretage strategiske valg, bringe strategien til anvendelse og kunne identificere og analysere hvorledes den fastlagte strategi udvikler sig.

Den studerende skal ikke alene udvise forståelse for  generel strategi, men også i mere fagspecifikke elementer, såsom strategiovervejelser indenfor organisations-økonomi- marketing - og logistik områderne.

Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan redegøre for denne viden, bruge denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt forme sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.

Indhold

 

Strategi faget vil behandle både interne og eksterne forhold i.f.t. virksomhedens strategiovervejelser samt mere fagspecifikke strategiovervejelser.

Det teoretiske indhold i faget vil centrere sig om følgende grundlæggende spørgsmål: Hvad er strategi? Hvad kendetegner strategiske beslutninger? Hvad er strategisk analyse? Hvordan kan strategiske muligheder identificeres? Hvordan kan der vælges mellem alternative strategier? Hvordan kan strategier implementeres? Hvilke faldgruber findes i strategitænkningen? Hvorledes kan strategiovervejelser udmøntes i fagspecifikke overvejelser?

Personlig udvikling

 

Der arbejdes på at give den studerende indsigt i grundlæggende begreber, teorier og metoder på strategiområdet.

Faglige forudsætninger

 

At den studerende har fulgt fagene på tidligere semestre på HA

Underviser

Lars Mikkelsen et. al.

Undervisnings- og arbejdsform

 

De studerende arbejder i den samme gruppe som i deres bachelorprojekt.

Dansk og engelsk

Litteratur

 

Johnson, G. & K. Scholes, &  Whittington, Richard:         Exploring Corporate Strategy. Enhanced Media Edition. Prentice Hall. Seneste udgave

Artikelsamling

Læringsmetoder i %

 

Gæsteforelæsning                                      10 %

Selvstudium                                                5 %

Holdundervisning                                     70 %

Forberedelse til kursusforløbet                  15 %

Pensum

Se "Litteratur"

IT-færdigheder

Program (software)                           Niveau (0 - 6)

Ingen IT færdigheder nødvendige        (0)

Beståelseskrav

Karakteren 02 eller derover

Kriterier for målopnåelse

 

  • Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
  • på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
  • på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag

 

  • Den studerende skal endvidere kunne bruge tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
  • at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
  • på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
  • på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)

 

  • Endeligt skal den studerende kunne formgive sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved kumulativt
  • at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
  • at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.

Studieordning og bedømmelse


HA almen erhvervsøkonomi

  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur


 

Mundtlig prøve