H STR Strategi ( forår 2011 - 5 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
engelsk (eller dansk)
-
Niveau:
Bachelor
-
Semester/kvarter:
6. semester
-
Timer per uge:
32 lektioner i starten af semestret - derefter skriver de studerende deres bachelorprojekt
-
Deltagerbegrænsning:
Ingen
-
Undervisningssted:
Herning
-
Hovedområde:
Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
26407
Formål
Generelle kompetencer:
Den studerende skal opnå indsigt i, forståelse for og træning i anvendelse af tankerammer fra strategi litteraturen, således at den studerende bliver i stand til at deltage konstruktivt i organisationers strategiudviklingsprocesser og fastlæggelse af strategier samt bidrage aktivt til udviklingen af innovative strategier i disse processer.
Specifikke kompetencer:
Den studerende skal udvise viden, forståelse for - og kunne analysere virksomheders strategiske position, kunne foretage strategiske valg, bringe strategien til anvendelse og kunne identificere og analysere hvorledes den fastlagte strategi udvikler sig.
Den studerende skal ikke alene udvise forståelse for generel strategi, men også i mere fagspecifikke elementer, såsom strategiovervejelser indenfor organisations-økonomi- marketing - og logistik områderne.
Fagets formål er endvidere, at den studerende tilegner sig viden om forskning og centrale teoridannelser inden for fagets domæne og genstandsområder. Formålet er endvidere at den studerende efter endt undervisning kan
redegøre
for denne viden,
bruge
denne viden over for fagets problemstillinger i fagets domæne og genstandsområder, samt
forme
sin redegørelse for og brug af viden på en videnskabelig måde.
Indhold
Strategi faget vil behandle både interne og eksterne forhold i.f.t. virksomhedens strategiovervejelser samt mere fagspecifikke strategiovervejelser.
Det teoretiske indhold i faget vil centrere sig om følgende grundlæggende spørgsmål: Hvad er strategi? Hvad kendetegner strategiske beslutninger? Hvad er strategisk analyse? Hvordan kan strategiske muligheder identificeres? Hvordan kan der vælges mellem alternative strategier? Hvordan kan strategier implementeres? Hvilke faldgruber findes i strategitænkningen? Hvorledes kan strategiovervejelser udmøntes i fagspecifikke overvejelser?
Personlig udvikling
Der arbejdes på at give den studerende indsigt i grundlæggende begreber, teorier og metoder på strategiområdet.
Faglige forudsætninger
At den studerende har fulgt fagene på tidligere semestre på HA
Underviser
Lars Mikkelsen et. al.
Undervisnings- og arbejdsform
De studerende arbejder i den samme gruppe som i deres bachelorprojekt.
Dansk og engelsk
Litteratur
Johnson, G. & K. Scholes, & Whittington, Richard: Exploring Corporate Strategy. Enhanced Media Edition. Prentice Hall. Seneste udgave
Artikelsamling
Læringsmetoder i %
Gæsteforelæsning 10 %
Selvstudium 5 %
Holdundervisning 70 %
Forberedelse til kursusforløbet 15 %
Pensum
Se "Litteratur"
IT-færdigheder
Program (software) Niveau (0 - 6)
Ingen IT færdigheder nødvendige (0)
Beståelseskrav
Karakteren 02 eller derover
Kriterier for målopnåelse
-
Den studerende skal kunne
gøre rede
for tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til faget
-
på et litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
-
på et ikke umiddelbart litteraturgivet systematisk grundlag at diskutere styrker og svagheder ved de enkelte tilgange og deres egne begrundelser og grundlag
-
Den studerende skal endvidere kunne
bruge
tilegnet viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at vise lige netop tilstrækkeligt kendskab til enkeltstående litteraturgivne tilgange til faglige problemstillinger (lige netop tilstrækkeligt at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
at vise bredere og mere uddybet kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (lidt bredere og mere uddybet at kunne identificere, benævne, parafrasere)
-
at vise systematiserende og sammenlignende kendskab til litteraturgivne tilgange til problemstillinger inden for faget (at kunne beskrive, opliste)
-
på en litteraturgivet måde at diskutere styrker og svagheder i forskellige litteraturgivne tilgange til løsning af problemstillinger og deres løsningsbidrag (at kunne forstå, forklare, analysere, anvende)
-
på en ikke umiddelbart litteraturgivet måde selvstændigt at udtænke, diskutere og argumentere for tilgange til problemstillinger og/eller udvise selvstændig hypotese-, begrebs- og modeldannelse (at kunne generere, teoretisere, hypotesedanne, reflektere, perspektivere)
-
Endeligt skal den studerende kunne
formgive
sin viden inden for fagets domæne og genstandsområde ved
kumulativt
-
at formulere redegørelse for og brug af viden på en sprogligt letforståelig måde.
-
at formulere sin redegørelse for og brug af viden velstruktureret og med god effektivitet (kun det af et stofområde, der er relevant for emnet medtages)
-
at formulere sin redegørelse for og brug af viden i en klar og ekspliciteret didaktik, forklarings- og/eller forståelsesorienteret og med metakommunikation, hvor dette er nødvendigt og velanbragt. Kan anvende videnskabelige standard fremstillingsformer afstemt med - eller udviklet ift - emnet og opgaven.
Studieordning og bedømmelse
-
Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala uden censur
Mundtlig prøve