Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Emnekursus: Konfliktløsningsvisdom fra Afrika? ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat/Master
  • Semester/kvarter: 1.
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25604

Tid og sted

Fredage, kl. 13-15 i bygning 1467, lokale 515.

Første gang: Fredag, 4. februar 2011.

Formål

At give den studerende et indblik i forskellige konfliktløsningspraksisser og det idémæssige grundlag for disse samt at bidrage til, at den studerende bliver i stand til at reliefsætte de nuværende danske initiativer med konfliktråd i straffesager.

Indhold

Den 1. januar 2010 blev der ved lov indført en landsdækkende ordning med konfliktråd i danske straffesager. I konfliktråd får den forurettede og gerningsmanden til en strafbar handling mulighed for at mødes under en neutral mæglers tilstedeværelse for at tale sammen. Konfliktråd er udtryk for en tendens til, at man i Danmark er begyndt at tænke i nye baner i forhold til kriminalitet og konfliktløsning. Nogle af de ideer, som de danske konfliktråd bygger på har længe været afgørende for konfliktløsning i Sydafrika, f.eks. for den såkaldte sandheds- og forsoningskommission (TRC), der blev etableret efter apartheid. I første del af dette emnekursus vil vi undersøge, hvilke ideer der lå bag Sydafrikas TRC. Hvorfor fik nogle apartheidofre f.eks. mulighed for at fortælle deres historier i et offentligt forum, og hvorfor fik nogle gerningsmænd amnesti? Vores diskussion vil være centreret omkring ubuntu (som bl.a. er en filosofi om menneskelige relationer), og vi vil behandle følgende temaer:

  • I) Fællesskabers ontologiske status
  • II) Afhumanisering og healing
  • III) Genoprettende retfærdighed og gengældelsesretfærdighed
  • IV) Tilgivelse og ressentiment

For at få en nuanceret forståelse af Sydafrikas TRC vil vi i kursets anden del perspektivere til traditionelle afrikanske konfliktløsningspraksisser, ligesom vi vil perspektivere til Nürnberg-processerne efter Anden Verdenskrig og Rettig-kommissionen i Chile. I slutningen af kurset vil vi zoome ind på de danske konfliktråd og diskutere, hvilke paralleller der er mellem Sydafrikas TRC og konfliktrådene, samt hvorvidt Sydafrikas TRC kan inspirere til fremtidige konfliktløsningstiltag i Danmark. Kursusdeltagerne inviteres afslutningsvis til at deltage i en konference om genoprettende retfærdighed, som afholdes i Århus den 12. og 13. maj 2011. Et af konferencens omdrejningspunkter bliver de danske konfliktråd, og deltagerlisten vil (sandsynligvis) inkludere både akademikere, mæglere fra konfliktrådene og folk fra politiet.

Faglige forudsætninger

Ingen.  Det er underviserens håb, at kurset både vil tiltrække filosofistuderende og studerende med anden baggrund (f.eks. idéhistorie, antropologi, psykologi, samfundsvidenskab og jura). Bachelorstuderende er velkomne.

Underviser

Christian B. N. Gade         (der inddrages gæsteundervisere)

Undervisnings- og arbejdsform

Til undervisningen forsøger de studerende og underviseren i fællesskab at lave en systematisk gennemgang af dagens pensum. En uge før hver undervisningsgang modtager de studerende et ark med spørgsmål, som de bør reflektere over i deres forberedelse, og som vil strukturere undervisningen. Til undervisningen vil der indgå en del videomateriale, f.eks. optagelser fra TRC høringer. Desuden vil de studerende få adgang til interviews, som underviseren har lavet med bl.a. apartheidofre og TRC kommissionærer.  Kurset er oprettet på AULA.

Dansk.

Litteratur

Apartheid og Sydafrikas TRC (1. undervisningsgang):

"Historical Context" i Truth and Reconciliation Commission of South Africa Report , Vol. 1. Ss. 24-43. 

Tutu, D. (1999): "Nyremberg or National Amnesia? A Third Way" i No Future Without Forgiveness . London: Rider. Ss. 1-36.

Boraine, A. (2000): "Breaking the Silence: The TRC Hearings" i A Country Unmasked: Inside South Africa's Truth and Reconciliation Commission . Oxford: Oxford University Press. Ss. 98-144.

Ubuntu og Sydafrikas TRC (2. undervisningsgang):

Nabudere, D.W. (2004): " Ubuntu " i Villa-Vicencio, C. & Doxtader, E. (red.): Pieces of the Puzzle . Cape Town: Institute for Justice and Reconciliation. Ss. 10-16.

Krog, A. (2008): "‘This thing called reconciliation...' forgiveness as part of an interconnectedness-towards-wholeness" i South African Journal of philosophy , 27(4), ss. 353-366.

Richardson, R.N. (2008): "Reflections on Reconciliation and Ubuntu " i Nicolson, R. (red): Persons in Community . Scottsville: University of KwaZulu-Natal Press. Ss. 65-83.

 

Fællesskabers ontologiske status (3. undervisningsgang):

Aristoteles (1995): Politics . Oxford: Clarendon Press. Bog 1, kap. 1-3. 

Hobbes, T (1997): "Of the Naturall Condition of Mankind, as concerning their Felicity, and Misery" i Leviathan . New York: Norton & Company. Kap. 13. 

Vervliet, C. (2009): The Human Person, African Ubuntu and the Dialogue of Civilisations . Adonis & Abbey Publishers. Ss. 9-53.

 

Afhumanisering og healing (4. undervisningsgang):

Tutu, D. (1999): No Future Without Forgiveness . London: Rider. Ss. 34-36.

Lang, J. (2010): "Questioning Dehumanization: Intersubjective Dimensions of Violence in the Nazi Concentration and Death Camps" i Holocaust and Genocide Studies , 24(2), ss. 225-246.

Hayner, P.B. (2002): "Healing from the Past" i Unspeakable Truths: Facing the Challenge of Truth Commissions . New York: Routledge. Ss. 133-153.

 

Genoprettende retfærdighed og gengældelsesretfærdighed (5. undervisningsgang):

Tutu, D. (1999): "What about Justice?" i No Future Without Forgiveness . London: Rider. Ss. 47-60.

Louw, D.J. (2006): "The African Concept of Ubuntu and Restorative Justice" i Sullivan, D. & Tifft, L. (red.): Handbook of Restorative Justice . London: Routledge. Ss. 161-173.

Owen, D.G. (1995): "Foreword: Why Philosophy Matters to Tort Law" i Owen, D.G. (red.): Philosophical Foundations of Tort Law . Oxford: Oxford University Press. Ss. 1-27.

 

Tilgivelse og ressentiment (6. undervisningsgang):

Gobodo-Madikizela, P. (2003): A Human Being Died that Night: A Story of Forgiveness . Ss. 79-133.

Brudholm, T. (2008): Resentment's Virtue: Jean Améry and the Refusal to Forgive . Philadelphia: Temple University Press. Ss. 66-103.  

 

Traditionelle afrikanske konfliktløsningspraksisser (7. undervisningsgang):

Murithi, T. (2006): "Practical Peacemaking Wisdom from Africa: Reflictions on Ubuntu " i The Journal of Pan African Studies , 1(4), ss. 25-34.

Schapera, I. (1937): "Law and Justice" i Schapera (red.): The Bantu-Speaking Tribes of South Africa: An Ethnographical Survey . London: Routledge & Kegan Paul. Ss. 197-219.

 

Nürnberg-processerne efter Anden Verdenskrig (8. undervisningsgang):

Calvocoressi, P. (1947): Nuremberg: The Facts, the Law and the Consequences . London: Chatto and Windus. Ss. 9-29 & 45-60.

Goldensohn, L. (2004): "Hans Frank" i The Nuremberg Interviews . New York: Alfred A. Knopf. Ss. 18-39.

 

Rettig-kommissionen i Chile (9. undervisningsgang):

Ensalaco, M. (2000): "Recovering the Truth" i Chile under Pinochet: Recocering the Truth . Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Ss. 181-211.

Huntington, S.P. (1991): The Third Way: Democratization in the Late Twentieth Century . Oklahoma: University of Oklahoma Press. Ss. 121-163.

 

De danske konfliktråd (10. undervisningsgang):

Justitsmisteriets udvalg om konfliktråd (2008): Betænkning om konfliktråd (betænkning nr. 1501). Ss. 5-70. 

 

Konflitktløsningsvisdom fra Afrika? (11. undervisningsgang):

Sammenfatning og diskussion, som leder frem imod konferencen om genoprettende retfærdighed, der afholdes i Århus den 12. og 13. maj 2011.

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i filosofi og idéhistorie

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatoverbygning i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur

Kandidatuddannelsen i filosofi

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur