[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal opnå et basalt kendskab til statistiske og epidemiologiske principper og metoder så de bliver i stand til at læse og kritisk vurdere sundhedsvidenskabelige litteratur på dansk og engelsk, hvor der er anvendt epidemiologiske og/eller statistiske metoder til at understøtte konklusionerne.
Mål:
Den studerende skal kunne:
- beskrive de forskellige hovedtyper af epidemiologiske design og diskutere styrke og svagheder ved de forskellige design
- definere og beregne epidemiologiske hyppigheds- og associationsmål
- definere, identificere, beskrive, og vurdere forskellige typer af fejlkilder i epidemiologiske studier
- definere confounding, beskrive hvordan der kan tages højde for confounding i design- og analysefasen og vurdere om analyseresultater afspejler confounding
- definere effektmodifikation og vurdere om analyseresultater tyder på effektmodifikation
- diskutere om analyseresultater afspejler kausale sammenhænge og vurdere generaliserbarheden (ekstern validitet) af analyseresultater
- definere hvad screening er og beskrive en tests diskriminationsevne
- skelne mellem stikprøve og population og forklare hvorledes stikprøven bruges til at beskrive egenskaber ved populationen
- skelne mellem forskellige typer af data og beskrive hvorledes den systematiske og tilfældige variation i data kan opsummeres
- beskrive og fortolke den statistiske usikkerhed for et estimat
- sammenligne to estimater og vurdere om forskellen er systematisk eller tilfældig
- sammenfatte en række estimater med tilhørende statistiske usikkerheder til et fælles skøn og beskrive dette skøns statistiske usikkerhed
- fortolke resultater fra de almindeligste regressionsanalyser og beregne konsekvenser af analysens forudsigelser
Forelæsninger og holdundervisning
Dansk
5 timers skriftlig/PC