Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Skandinavisk arkæologi I: Viking Age Scandinavia (Sommerskole) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: uge 31-33 2011
  • Timer per uge: Fuldtid i perioden
  • Deltagerbegrænsning: Max. 30 studerende kan få plads på sommerskolen. Hvis sommerskolen modtager flere ansøgninger, end der er pladser på holdet, vil udvælgelse ske ud fra ansøgerens karaktergennemsnit. Ansøgningsfristen til sommerskolen udløber 15. marts, pladserne vil blive fordelt pr. 1. april. NB: Hvis du allerede har bestået disciplinen: Skandinavisk arkæologi 1 kan du ikke deltage i sommerskolen. Sommerskolen er en del af AU Summer University. Få mere information om AU Summer University på http://www.au.dk/en/summeruniversity/ausummeruniversity/   (copy/paste webadressen ind i din browser)
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30435

Formål

Ved bedømmelsen skal det vurderes, i hvor høj grad den studerende:

  • Har indgående kendskab til det opgivne kernestof
  • Er i stand til at identificere og fremlægge en analyse af en problemstilling, der tager udgangspunkt i det opgivne kernestof.
  • Kan forholde sig kritisk til centrale teser i et problemkompleks
  • Er i stand til at udvise kildekritisk sans over fremkomne datamønstre og vurdere konsekvenserne for den fremsatte fortolkning

Indhold

Vikingetiden (ca. 700 - 1050 AD) fremstår som en i høj grad formative periode i europæisk historie. I mange forskellige former optræder Skandinaverne pludselig i store dele af den dengang kendte verden: Plyndringstogter langs de Tyske, Franske kyster, Handelsaktiviteter i hele østersøområdet og det nuværende Rusland og Ukraine; erobringen af England og dele af Irland og Skotland, Politiske kontakter og militære konflikter med samtidens stormagter over hele det tidligmiddelalderlige Europa. Med opdagelsen og kolonialisering af Island, Grønland og Amerika, udvider Vikingerne sågar grænserne af den dengang kendte verden. Samtidigt gennemgår samfundene i vikingernes hjemlande (Danmark, Norge og Sverige) en gennemgribende transformationsproces. Denne fører til udvikling af væsentlige institutioner: kongemagt og stater, militære organisation, markedsøkonomi, byer, kristendom etc. På denne måde har Vikingerne efterladt deres tydelige aftryk og været med til at skabe den verden vi lever i den dag i dag, både i Skandinavien og det meste af Europa.

         Vi vil undersøge vikingetiden i Skandinavien som et interdisciplinært forskningsfelt, med særlig fokus på arkæologi og de skriftlige kilder. Kurset lægger vægt på igangværende forskning og inddragelse af aktuelle debatter. Emnerne dækker bl.a. over: social struktur og social forandring, genderstudier, økonomi og handel, kultur, kunst og teknologi, de nye bosættelser i Nordatlanten, bebyggelser og byer, skibe og rejser, runesten og oral tradition, sagaer og mytologi, våben og krigsførelse, religion, tidlig kristendom etc.   

Faglige forudsætninger

En bestået bacheloruddannelse i arkæologi, religionsvidenskab, historie, skandinaviske studier/norse literature eller beslægtede fag

Underviser

Sarah Croix, Andres S. Dobat (koordinator:  farkado@hum.au.dk ), Mads Kähler Holst, Else Roesdahl, m.fl. og gæsteforelæsere

Undervisnings- og arbejdsform

Kurset vil være baseret på en kombination af tematisk organiserede forelæsninger af ledende forskere på feltet og gruppearbejde med øvelser og diskussioner. Formål med øvelserne er at skabe en forståelse for de involverede kildematerialer og brugen af dem. Kurset vil derudover inkludere 'hands-on' demonstrationer af originalgenstande fra vikingetiden og museumsbesøg. En række ekskursioner vil føre deltagerne til vigtige pladser og monumenter.

Engelsk

Litteratur

Vejledende eksempler på relevant litteratur:

  • Brink, S. 2009: The Viking world. New York: Routledge.
  • Sindbæk, S., 2008a. The Lands of Denemearce: Cultural Differences and Social Networks of the Viking Age in South Scandinavia. Viking and Medieval Scandinavia 4, 169-208.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i forhistorisk arkæologi

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Under forudsætning af aktiv og regelmæssig undervisningsdeltagelse aflægges eksamen som en hjemmeopgave på max. 15 sider, hvis emne godkendt af underviser.

Ved aktiv og regelmæssig deltagelse forstås, at den studerende deltager i
mindst 75% af de udbudte timer samt i de med undervisningen forbundne aktiviteter.