Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

FRA: Sprogfærdighed I: Mundtlig og skriftlig sprogfærdighed (ba) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27696

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende

  • dokumenterer forståelse af talt fransk.
  • behersker korrekt fransk udtale både i detaljer og i sammenhæng.
  • demonstrerer sikkerhed i brug af talesprogets fundamentale former og konstruktioner.
  • viser forståelse for og sikkerhed i valg af kommunikationsstrategier.
  • har kendskab til og kan beskrive de væsentligste forskelle mellem fransk og dansk udtale.
  • har kendskab til grundlæggende fonetisk og fonologisk terminologi.
  • kan transskribere en standardfransk tekst til lydskrift.
  • kan formulere fundamentale ortoepiske og fonologiske regler.
  • dokumenterer beherskelse af et ortografisk, morfologisk, grammatisk og stilistisk korrekt standardfransk.
  • er sikker i skriftsprogets centrale ordforråd, dets fundamentale former og konstruktioner.
  • er i stand til at producere varierede teksttyper.
  • kan overholde den givne genres konventioner.
  • kan reflektere over progressionen i egen fejltypologi og læring.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give en praktisk og teoretisk indføring i mundtligt fransk, herunder udtale samt skriftlig formulering på fransk. Der gives en introduktion til teoretisk og anvendt fonetik, herunder omsættelse af tekst til lydskrift, opstilling af enkle regler for de franske enkeltlyde og lydstrukturer samt sammenligning mellem disse og de tilsvarende danske strukturer. Der arbejdes desuden med dagligdags mundtlig kommunikation, samtale og dialog. I skriftlig sprogfærdighed arbejdes der med skriftlig produktion af forskellige teksttyper, fx præsentationer, beskrivelser, holdningstilkendegivelser, referater o.l. Der inddrages tekstlingvistiske og tekstuelle kriterier som fx argumentation, retorik, kommunikations- og formidlingsstrategier. Sprognormen er standardfransk. Undervisningen tilrettelægges med passende progression.

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Sébastien Doubinsky

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger, dialog og diskussioner samt praktiske mundtlige og skriftlige øvelser. Der trænes i mundtlig sprogproduktion i form af diskussioner, mundtlige oplæg samt praktiske øvelser, fx lytteøvelser, rollespil o.l., ligesom der trænes i skriftlig produktion af forskellige teksttyper. Der lægges vægt på arbejdsformer, der fremmer den studerendes aktive mundtlige og skriftlige sprogfærdighed. Der gives et antal øvelsesopgaver. Vær opmærksom på at undervisningen påbegyndes i 1. semester og afsluttes i 2. semester.

Fransk og dansk

Litteratur

Information følger senere.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i fransk sprog, litteratur og kultur

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Udover aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende
undervisningsdeltagelse i min. 75% af undervisningen holder den
studerende i løbet af forløbet 2 mundtlige oplæg på baggrund af
en udleveret ikke specialiseret tekst på fransk fra efter 1970
på maks. 5000 typeenheder. Teksten skal have relation til et af
de temaer, der behandles i undervisningen. Den studerende skal
præsentere tekstens tematik og være i stand til at indgå i en
diskussion med udgangspunkt i teksten. Desuden afleveres et
antal skriftlige opgaver i henholdsvis fonetik og skriftlig
sprogfærdighed. Opgaverne i fonetik omfatter en kort
transskription (ca. 300 typeenheder) samt besvarelse af et eller
flere fonetiske spørgsmål. I skriftlig sprogfærdighed udarbejdes
fx følgende teksttyper: resuméer, præsentationer, beskrivelser,
holdningstilkendegivelser, essays.
De udarbejdede skriftlige opgaver samles i en portfolio, der
skal indeholde mindst 6 af de stillede opgaver i godkendt stand
samt dokumentation for læreprocesser og selvvurdering.