[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
Formålet med disciplinen er at give en praktisk og teoretisk indføring i mundtligt fransk, herunder udtale, samt skriftlig formulering på fransk. Der gives en introduktion til teoretisk og anvendt fonetik, herunder omsættelse af tekst til lydskrift, opstilling af enkle regler for de franske enkeltlyde og lydstrukturer samt sammenligning mellem disse og de tilsvarende danske strukturer. Der arbejdes desuden med dagligdags mundtlig kommunikation, samtale og dialog. I skriftlig sprogfærdighed arbejdes der med skriftlig produktion af forskellige teksttyper, fx præsentationer, beskrivelser, holdningstilkendegivelser, referater o.l. Der inddrages tekstlingvistiske og tekstuelle kriterier som fx argumentation, retorik, kommunikations- og formidlingsstrategier. Sprognormen er standardfransk. Undervisningen tilrettelægges med passende progression.
Ingen
Sébastien Doubinsky
Undervisningen gennemføres som forelæsninger, dialog og diskussioner samt praktiske mundtlige og skriftlige øvelser. Der trænes i mundtlig sprogproduktion i form af diskussioner, mundtlige oplæg samt praktiske øvelser, fx lytteøvelser, rollespil o.l., ligesom der trænes i skriftlig produktion af forskellige teksttyper. Der lægges vægt på arbejdsformer, der fremmer den studerendes aktive mundtlige og skriftlige sprogfærdighed. Der gives et antal øvelsesopgaver. Vær opmærksom på at undervisningen påbegyndes i 1. semester og afsluttes i 2. semester.
Fransk
Information følger senere.
Udover aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende
undervisningsdeltagelse i min. 75% af undervisningen holder den
studerende i løbet af forløbet 2 mundtlige oplæg på baggrund af
en udleveret ikke specialiseret tekst på fransk fra efter 1970
på maks. 5000 typeenheder. Teksten skal have relation til et af
de temaer, der behandles i undervisningen. Den studerende skal
præsentere tekstens tematik og være i stand til at indgå i en
diskussion med udgangspunkt i teksten. Desuden afleveres et
antal skriftlige opgaver i henholdsvis fonetik og skriftlig
sprogfærdighed. Opgaverne i fonetik omfatter en kort
transskription (ca. 300 typeenheder) samt besvarelse af et eller
flere fonetiske spørgsmål. I skriftlig sprogfærdighed udarbejdes
fx følgende teksttyper: resumé, præsentation, beskrivelse,
holdningstilkendegivelse, essay.
De udarbejdede skriftlige opgaver samles i en portfolio, der
skal indeholde mindst 6 af de stillede opgaver i godkendt stand
samt dokumentation for læreprocesser og selvvurdering.