[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul:
- Har den studerende viden om og indsigt i centrale pædagogiske teorier.
- Kan den studerende diskutere pædagogikkens grundlagsproblemer og anvendelsesmuligheder.
- Kan den studerende forholde sig kritisk og selvstændigt til teoretiske problemstillinger inden for det pædagogiske forskningsfelt.
- Kan den studerende kritisk diskutere det eksisterende grundlag for pædagogisk praksis med udgangspunkt i pædagogisk teori.
Modulet behandler pædagogiske teorier af relevans for dansk og international opdragelses- og uddannelsestænkning, idet der samtidigt ses nærmere på teoriernes filosofiske, idéhistoriske og kulturelle begrundelser og implikationer. Pædagogikkens grundlagsproblemer belyses ved at behandle forholdet mellem pædagogisk teori og praksis, individualitet og fællesskab samt dannelse og demokrati.
Modul ansvarlig Thomas Aastrup Rømer thar@dpu.dk
Forelæsninger, gruppearbejde og plenumdiskussioner.
På dele af studiet kan der forekomme undervisning på engelsk.
Se undervisningsplan
Undervisningsplan i pdf format
Se studieordningen for yderligere information.